Lethal Weapon

Lethal Weapon (1987) recensie

Martin Riggs (Mel Gibson) is een suïcidale rechercheur die noodgedwongen moet samenwerken met zijn ervaren collega Roger Murtaugh (Danny Glover). De twee heren kunnen elkaar niet uitstaan, maar toch slaan ze de handen ineen als Murtaugh door een oude vriend wordt gevraagd om de moordenaars van zijn dochter op te sporen. De twee agenten groeien naar elkaar toe naarmate het onderzoek vordert en door hun goede samenwerking duurt het niet lang voordat ze de daders op het spoor zijn.

Het is alweer vijfentwintig jaar geleden dat de eerste Lethal Weapon-film werd uitgebracht en sindsdien is er geen genregenoot meer geweest die het niveau van deze actiefilm heeft geëvenaard. De door Richard Donner geregisseerde film valt in het “Buddy Cop” genre waarin twee agenten elkaars beste vrienden worden terwijl ze de jacht openen op gevaarlijke criminelen. In de film uit 1987 en diens vervolgdelen gaat het er niet anders aan toe en Riggs en Murtaugh zijn uitgegroeid tot een hilarisch duo.

Het was de definitieve doorbraak voor hoofdrolspelers Mel Gibson en Danny Glover. Gibson vertolkt op briljante wijze de rol van de krankzinnige rechercheur Riggs terwijl Glover in de huid kruipt van de ervaren rechercheur Murtaugh. Riggs roekeloze en onverantwoordelijke gedrag zorgt voor de nodige frustraties bij zijn partner die al een behoorlijk kort lontje heeft en het emotiebommetje van het district is. Het zorgt voor hilarische fragmenten waarin de twee dienders elkaar het leven zuur maken, maar aan het einde van de rit elkaar een dikke knuffel geven en dan weer de grootste vriendjes zijn. Het geeft een heerlijk gevoel!

Maar Lethal Weapon is een authentieke actiefilm waarin grof geweld, vuurgevechten en wilde achtervolgingen niet uitblijven. Er is genoeg spanning aanwezig om de kijker op het puntje van zijn stoel te houden terwijl de luchtige en komische scènes zo nu en dan voor wat ademruimte zorgen. Het is een geweldige mix van verschillende genres die na 25 jaar nog steeds voor enorm veel kijkplezier zorgt. Naar mijn mening een topper in het genre!

0 thoughts to “Lethal Weapon (1987) recensie”