Last Action Hero

Last Action Hero (1993) recensie

Last Action Hero vind ik één van de leukste films met Arnold Schwarzenegger. In de door John McTiernan geregisseerde actie/komedie is hij te zien als een stereotype actieheld die ontdekt dat hij een fictief filmpersonage is. Het verhaal is niet alleen een eerbetoon aan de actiefilm, maar door sommige momenten ook hilarisch te noemen. Het overdreven acteerwerk, de bombastische actiescènes en de flauwe humor maken Last Action Hero een heerlijke parodie die van het begin tot en met het einde vermaakt.

Schwarzenegger speelt Jack Slater, een fictief filmpersonage waar de jonge filmliefhebber Danny (Austin O’Brien) een fan van is. Danny aarzelt dan ook geen moment om op de uitnodiging in te gaan om de nieuwe film Jack Slater IV voor de openingspremière te zien. Maar het bezoekje aan de bioscoop eindigt niet zoals hij dat had verwacht. Hij belandt plotseling op de achterbank van de cabriolet van zijn idool en hij krijgt al snel in de gaten dat hij in de film zit! En dat tot groot ongenoegen van Slater, want de politieagent uit Los Angeles wil niet geloven dat zijn hele leven door Hollywood verzonnen is.

Terwijl Danny wanhopig probeert te bewijzen dat hij in een film zit krijgt Slater te maken met een gevaarlijke tegenstander. De doortrapte en meedogenloze crimineel Benedict (Charles Dance) heeft namelijk ontdekt dat Danny uit de echte wereld komt en hij wil niets liever dan ontsnappen uit Jack Slater IV met als doel om in de echte wereld de acteur Arnold Schwarzenegger, die de rol van Jack Slater speelt, op de premièreavond van de nieuwste actiefilm te vermoorden. Daar moeten Jack en de dappere Danny een stokje voor steken en zij slaan dan ook de handen ineen om deze gevaarlijke tegenstander te stoppen.

De film zit opzettelijk vol fouten en de logica ontbreekt volledig. En dat terwijl het acteerwerk overdreven slecht is en de ene na de andere slechte catchphrase uit de mouw wordt geschud. Daarnaast zit de film vol met knipoogjes naar films zoals Basic Instinct, Terminator 2; Judgment Day en Lethal Weapon. Het maakt Last Action Hero een heerlijke film! De filmmakers nemen het genre op een lollige manier op de hak terwijl de geweldige actiescènes, die veelal worden begeleid door een fantastische soundtrack vol met hardrockmuziek, voor enorm veel kijkplezier zorgen.

4 gedachten over “Last Action Hero (1993) recensie