Kung Fury

Kung Fury (2015) recensie

Ik ben absoluut geen fanatieke gebruiker van YouTube tenzij ik oudere videoclips wil terugzien of trailers van films wil kijken. In eerste instantie had ik er dus ook weinig behoefte aan om de YouTube hit Kung Fury te kijken. Maar door de lovende recensies van de korte film werd ik toch enorm nieuwsgierig naar het project van de Zweedse regisseur David Sandberg dat volledig gefinancierd werd met behulp van een kickstarter project.

Kung Fury is een 31 minuten lang durende mix van excessief geweld, vreselijk slecht acteerwerk, bizarre personages, humor en ongeremd spektakel dat topamusement garandeert. David Sandberg kroop zelf in de huid van Kung Fury, een politieagent die na een ongeval verandert in een oersterke superheld die een meester in Kung Fu is. Zijn missie is om naar het verleden te reizen om Adolf Hitler (Jorma Taccone) uit te schakelen. De kwaadaardige Kung Fuhrer heeft namelijk een kwaadaardige superrobot gecreëerd die in 1985 dood en verderf zaait. Daar moeten Kung Fury, zijn partner Triceracop (Erik Hörnqvist) en Hackerman (Leopold Nilsson) een stokje voor steken.

Ja, de film is net zo bizar als het verhaal. En het is vooral de wijze waarop Sandberg zijn verhaal in beeld brengt dat voor het vermaak zorgt. Met inspiratiebronnen als The Terminator, American Ninja en Knight Rider creëert de filmmaker een geweldige jaren ’80 sfeer vol met spectaculaire actiescènes, toffe special effects en hilarische catchphrases. Hij neemt de kijker mee terug naar het verleden door hem of haar het idee te geven dat hij of zij naar een VHS-band zit te kijken en gebruik te maken van foute muziek dat de band Wham! had kunnen maken. Ook de superrobot in de vorm van een ouderwetse Atari speelkast zorgt ervoor dat de kijker weer even terugdenkt aan die goede oude tijd. En hij wist zelfs Knight Rider-ster David Hasselhoff te strikken om de knalrode Lamborghini van Kung Fury, de  Hoff9000, van zijn stem te voorzien. Dat zijn slechts een van de hilarische details waar de film vol mee zit. Het is dan ook een heerlijke hommage aan de foute actiefilms uit de jaren ’80 die je naar mijn mening moet beleven.

Bekijk de film gratis op YouTube:

7 gedachten over “Kung Fury (2015) recensie