Kingsman: The Secret Service (2014) recensie

Kingsman: The Secret ServiceRegisseur Matthew Vaughn heeft nog niet heel veel ervaring in het maken van films, maar de films die hij heeft gemaakt zijn erg vermakelijk. Ik kon mij in ieder geval prima vermaken met de vlotte actie/komedie Kick-Ass en de comicverfilming X-Men: First Class die hij heeft geregisseerd. Nu heeft de Britse filmmaker zich beziggehouden met de verfilming van de stripboekenserie van Dave Gibbons en Mark Millar. En Kingsman: The Secret Service is een heerlijke actie/komedie geworden met mooie special effects en een hele dikke vette knipoog naar de soortgenoten in het genre, zoals de James Bond films.

In Kingsman: The Secret Service kruipt Colin Firth in de huid van meesterspion Galahad die na het verlies van een gewaardeerde Kingsman, zoals de spionnen van de geheime organisatie The Kingsmen worden genoemd, de jeugddelinquent Eggsy (Taron Egerton) wil rekruteren. Eggsy is sceptisch over de goede bedoelingen van de decadente Engelsman, maar al gauw belandt hij in een doldwaas avontuur waarin hij aan de ene na de andere zware test wordt onderworpen. Uiteindelijk lukt het Eggsy om de concurrentie voor te blijven. Toch is er nog een opdracht af te ronden voordat hij zichzelf een Kingsmen mag noemen.

In de Verenigde Staten werkt de crimineel Valentine (Samuel L. Jackson) aan een geheim experiment. Hij maakt en distribueert miljarden SIM-kaarten waarmee de bevolking gratis kan bellen en Internetten. Maar de op het eerste oog lijkende goede daad is niets meer dan een truc om met een geheim signaal de gebruiker te transformeren in een meedogenloze moordmachine. Zijn doel is om de wereldbevolking in te perken, maar niet als het aan de Kingsmen ligt. Samen met zijn mentor Merlin (Mark Strong) en de rekruut Roxy (Sophie Cookson) moet Eggsy de maniakale telecommagnaat zien te stoppen.

Colin Firth, Mark Strong en Michael Caine zijn als de ervaren Kingsmen te zien en de Britten zorgen voor enorm veel droge humor. Ook Taron Egerton speelt de rol van de opstandige tiener Eggsy voortreffelijk. Er is niet veel voor nodig om de rekruut op de kast te jagen en dat zorgt voor leuke fragmenten. Samuel L. Jackson is ook prima gecast als de doortrapte schurk en hij speelt deze rol dan ook prima. Desondanks is het geen schurk die angst inboezemt, maar eerder lachwekkend is. En laat het maar aan Sam Jackson over om een glimlach op het gezicht van de kijker te toveren. En er is een leuke bijrol weggelegd voor Star Wars-ster Mark Hamill. Hij speelt in het eerste deel van Kingsman: The Secret Service de rol van de neurotische professor Arnold.

Kingsman: The Secret Service is een hele vlotte en komische actiefilm waarin verbluffende special effects, spectaculaire actiescènes en de droge Engelse humor voor het vermaak zorgen. Het is geen film die je te serieus moet nemen, want het plot stelt niet zoveel voor en bijna alle vernuftige gadgets, zoals een exploderende aansteker en een speciale bril met röntgenscan functie, zijn min of meer geleend van beroemde spionagethrillers. Zelfs bekende tunes en de vlotte catchphrases uit de James Bond films zijn in deze film te horen.  Als je hier doorheen kunt prikken is de door Matthew Vaughn geregisseerde film enorm leuk om naar te kijken. Zeker in de eindfase wordt het alsmaar gekker en leuker als Eggsy en Merlin de strijd aangaan met Valentine en zijn dodelijk assistente Gazelle (Sofia Boutella).