Kingdom of Heaven (2005) recensie

Kingdom of HeavenDe heilige stad Jeruzalem is heroverd door de Christenen en er heerst al jaren vrede en rust in het middelpunt van de aarde. Maar daar komt verandering in als een groep oorlogszuchtige kruisvaarders de Arabieren uit hun tent lokken. Onder leiding van de sadistische moslimleider Saladdin (Ghassan Massoud), groeperen de Arabieren zich om Jeruzalem te heroveren. Balian (Orlando Bloom), de zoon van baron Godfrey, krijgt de zware taak om de heilige stad te beschermen en de rust en vrede te herstellen.

Vijf jaar na het wereldwijde succes met de epische spektakelfilm Gladiator, kruipt filmmaker Ridley Scott opnieuw in de regiestoel om het epos Kingdom of Heaven te regisseren. Gladiator scoort op alle fronten een dikke voldoende, maar zijn genregenoot bevat helaas een aantal manco’s waar je niet omheen kunt. Ik mag de verschillende films eigenlijk niet met elkaar vergelijken, maar ik doe dat toch stiekem. En na deze vergelijking kom ik er al snel achter dat deze historische film niet eens in de buurt komt bij het niveau van de kaskraker uit 2000.

Orlando Bloom heeft al diverse grote rollen op zijn naam staan. Hij speelde in The Lord of the Rings-trilogie en in de eerste drie delen van Pirates of the Caribbean goede bijrollen. Maar een hoofdrol in een film zoals Kingdom of Heaven is voor de 34-jarige acteur toch iets te hoog gegrepen. Zijn optreden als vrijheidsstrijder in een wereld van bloeddorstige kruisvaarders en wraakzuchtige Arabieren is allesbehalve geloofwaardig en dan mag ik gerust spreken van een miscast.

Ridley Scott probeert het succes van de kaskraker Gladiator te evenaren, maar Kingdom of Heaven mist een aantal belangrijke componenten om als topper te worden bestempeld. Dit is grotendeels te wijten aan de verkeerde keuzes tijdens de casting. Het is niet alleen Orlando Bloom die teleurstelt, maar ook Eva Green overtuigt niet in haar rol als Sibylla. Datzelfde geldt voor Marton Csokas die met zijn slappe optreden als Guy de Lusignan een schurk van niets voorstelt. Gelukkig maakt het puike acteerwerk van Liam Neeson en Jeremy Irons een hoop goed.

De goede acteerprestaties van de routiniers evenals de mooie decors en de cinematografie redden de avontuurlijke rolprent enigszins. Wanneer de bloedige zwaardgevechten en harde veldslagen alle aandacht opeisen, is het volop genieten van dit epos. De bij vlagen belabberde acteerprestaties nemen we dan maar voor lief, want het draait uiteindelijk om het entertainmentgehalte van een film in dit genre. Dat zit bij Kingdom of Heaven wel snor hoewel we van de ervaren Ridley Scott toch iets meer mogen verwachten. Misschien is het ook de kunst om de succesvolle genregenoot, die hij vijf jaar eerder regisseerde, even te vergeten en volop te genieten van de prachtige beelden die deze film rijk is. Je kunt het met een gerust hart aan de filmmaker overlaten om een degelijke film in elkaar te zetten. En ondanks dat de film een groot aantal minpunten kent, blijven er genoeg pluspunten over om zijn creatie een voldoende op het rapport te geven.