Kill Bill vol. 2

Kill Bill vol. 2 (2004) recensie

The Bride (Uma Thurman) is nog niet klaar met haar wraaktocht en in het tweede deel van Kill Bill gaat ze dan ook vrolijk verder met het afwerken van haar dodenlijstje. Gemotiveerd, geconcentreerd en bewapend met haar Samurai zwaard en gekleurde viltstiftjes om haar lijstje bij te kunnen werken, opent zij de jacht op haar laatste doelwitten. Nachtclubportier en voormalig lid van de Deadly Viper Assassination Squad Budd (Michael Madsen) en de krankzinnige huurmoordenares Elle Driver (Daryl Hannah) zijn The Bride’s laatste obstakels voordat zij zich volledig kan richten op het elimineren van haar primaire doelwit Bill (David Carradine).

Kill Bill Vol. 2 begint met een uitgebreide terugblik naar het bloedbad op de trouwdag van The Bride dat ervoor zorgde dat de bruid na haar ontwaking uit een vier jaar durende coma zint op wraak. Dit fragment biedt meer perspectief over de beweegredenen die zij heeft, maar ook waarom haar voormalige werkgever en collega’s zo vastbesloten waren om haar van het leven te beroven. De filmmaker is overduidelijk bezig om zijn verhaal meer body te geven terwijl het buitensporige geweld en bloedvergieten in het eerste deel nog de overhand had. Dat levert een onderhoudende film op met veel flashbacks naar het verleden en goed uitgewerkte dialogen. Door het overtuigende spel van Thurman en Carradine blijft de film tot en met het laatste fragment boeiend, maar expliciete beelden van bloedige slachtpartijen behoren inmiddels tot het verleden.

Maar er is nog wel een beetje ruimte voor geweld en spanning, want Budd en Elle zijn niet de makkelijkste doelwitten om uit te schakelen. Dat leveren nog mooie beelden op van een zwaardgevecht tussen Thurman en Hannah, maar ook de wijze waarop Budd aan zijn welverdiende einde komt, komt kleurrijk en expliciet in beeld. Een fijne dood is het in ieder geval niet. Na dat spektakel is het moment aangebroken dat The Bride in haar cabriolet afstoomt op haar laatste doelwit; Bill. Dé confrontatie waar wij als liefhebbers allemaal op wachten. Maar voordat het zover is neemt de filmmaker ons nog mee naar het verleden van de huurmoordenares. Hoe is zij uiteindelijk in de wereld van contract killers terecht gekomen en hoe heeft zij haar expertise ontwikkelt? Die vragen worden allen beantwoord in een mooi hoofdstuk waarin zij in training gaat bij de eenkennige kungfu-meester Pai Mei, een rol die op formidabele wijze wordt neergezet door Gordon Liu.

Kill Bill vol. 2 sluit het verhaal, waar in dit deel veel meer aandacht aan is besteed, netjes af. Maar het is een feit dat deze een stuk trager en minder spectaculair is dan zijn voorganger. En dat bedoel ik niet negatief! In feite is Tarantino’s creatie een stuk intelligenter en interessanter dan het eerste deel waarin veel vragen nog onbeantwoord bleven. Dat neemt niet weg dat de slotscène en de confrontatie tussen The Bride en Bill iets aan de lange kant is, maar er is genoeg informatie om te absorberen en de puzzelstukjes op de juiste plaats te leggen. Uiteindelijk is de wijze waarop de geprezen filmmaker een simpel verhaal over wraak in beeld brengt uitzonderlijk te noemen. Daarnaast is het acteerwerk van de uitgebreide cast dik in orde terwijl ook de door Quentin Tarantino zelf samengestelde soundtrack perfect aansluit bij de sfeer van het tweede deel. Bottom line is dit Tarantino op z’n best en een waardige afsluiting van een memorabel tweeluik.