Jurassic World

Jurassic World (2015) recensie

Jurassic World is een van de films waar ik dit jaar enorm naar uitkeek. Ik ben een groot fan van de eerste film die 22 jaar geleden werd uitgebracht en ik kan mij nog als de dag van gisteren herinneren dat ik als 10-jarig jongetje samen met mijn moeder naar de bioscoop ging voor de spektakelfilm van regisseur Steven Spielberg. Helaas wisten het tweede en het derde deel de magie van de kaskraker uit 1993 niet te evenaren en ik was toch wel een beetje bang dat het vierde deel mij zou teleurstellen. Maar niets is minder waar! Lees vooral niet verder als je de film nog niet hebt gezien, want ik ontkom er dit keer niet aan om een aantal details prijs te geven.

De eerste minuten van Jurassic World zorgen ervoor dat het kippenvel op mijn armen staan. Terwijl de jonge Gray (Ty Simpkins) en zijn oudere broer Zach (Nick Robinson) het pretpark Jurassic World betreden galmt de herkenbare theme van de eerste film door de speakers van de bioscoopzaal. Het heeft 22 jaar geduurd voordat de visie van de inmiddels overleden visionair John Hammond gerealiseerd is. Op het eiland Isla Nublar kunnen bezoekers tientallen soorten dinosauriërs bewonderen, zoals de Tyrannosaurus Rex, de Velociraptor en de Stegosaurus. Een ritje op de rug van een baby dino is nu de normaalste zaak van de wereld terwijl de bezoekers ook een ritje kunnen maken door een vallei waar Brachiosauriërs en een vlok Triceratops vertoeven.

En daar schuilt ook het gevaar voor de omzet van het dinopretpark, want de bezoekers zijn inmiddels niet meer onder de indruk van het geavanceerde safaripark en diens attracties. Daarom ontwikkelen de genetica van Jurassic World in opdracht van pretparkmanager Claire (Bryce Dallas Howard) een nieuw soort dinosauriër die voor meer bezoekers en omzet moet zorgen. Maar het reusachtige wezen is enorm intelligent en het heeft ook niet lang nodig voordat hij weet los te breken. Terwijl 20.000 nietsvermoedende pretparkbezoekers op het menu van de Indominus Rex komen te staan, schakelt Claire de hulp in van Velociraptor-trainer Owen (Chris Pratt) die zijn moed en expertise moet aanwenden om het reusachtige wezen te stoppen.

Ooh, aah, that’s how it always starts. Then later there’s running and screaming. Ian Malcolm (Jeff Goldblum) zei dat ooit in The Lost World: Jurassic Park en hij heeft gelijk. Want ook in het vierde deel begint het met prachtige beelden van het eiland en het hightech pretpark waar een geavanceerde monorail de bezoekers van punt a naar punt b vervoeren en waar de kolossale Mosasarus het publiek vermaakt in het amfitheater. Maar al gauw loopt het uit de klauwen als er een reusachtige dinosauriër uitbreekt. De spectaculaire actiescènes volgen elkaar in rap tempo op terwijl de film vol zit met verbluffende effecten en CGI-animaties. Gelukkig heeft regisseur Colin Trevorrow er ook voor gekozen om zo nu en dan gebruik te maken van prachtige animatronics. Je kunt het zien als een mooie hommage aan de film uit 1993.

Maar er zijn wel meer verwijzingen naar Jurassic Park. In de hal van het nieuwe bezoekerscentrum staat een standbeeld van John Hammond, die destijds gespeeld werd door Richard Attenborough, en de twee avonturiers Gay en Zach belanden per ongeluk in het oude en vervallen bezoekerscentrum van Jurassic Park dat een aantal kilometers van het nieuwe pretpark staat. Daarnaast passeert Mr. DNA regelmatig de revue terwijl de giftige dino Dilophosaurus zich ook nog even laat zien in de vorm van een 3D hologram. Het zijn mooie momenten waarin de fans weer even terugdenken aan die topper van 22 jaar geleden. Maar ook de herkenbare tunes die John Williams destijds componeerde zorgen voor een heerlijk herkenbaar gevoel.

Toch kun je Jurassic World prima volgen als je nog niet eerder een film uit de reeks hebt gezien. Het verhaal staat op zichzelf en de film zit vol met nieuwe personages. Alleen B.D. Wong keert na 22 jaar weer terug als wetenschapper Henry Wu. Het acteerwerk is op orde, maar niet bijzonder te noemen. Dat is ook niet erg, want de verbluffende special effects en de bombastische actiescènes eisen sowieso alle aandacht op. En zo hoort het ook! Het gaat mij iets te ver om te zeggen dat Jurassic World de kaskraker van Spielberg evenaart, maar deze komt toch aardig in de buurt! Ik heb mij in ieder geval prima vermaakt met deze film die mijn verwachting heeft overtroffen en twee uur topamusement garandeert!

[usr 4.5 size=20]

6 gedachten over “Jurassic World (2015) recensie

1. Ik ben ook zeer benieuwd naar het vervolg op Jurassic World, nu Henry Wu ontkomen is met z’n embryo’s enzo. Was ook blij verrast dat Kingpin (Vincent D’Onofrio) en Star-Lord (Chris Pratt) in een film zaten met elkaar. Wist niet eens dat Vincent erin zat.

1. Ja zeker. Ik voel ook wel een deel 2 aankomen hoor 🙂 Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo onder de indruk was van Vincent D’Onofrio, maar die zien we als het goed is ook niet meer terug 😉

2. Als hier geen nieuwe sequel op komt eet ik mijn schoen op! Zeker gezien de box office resultaten van afgelopen weekend. Hij evenaart het origineel niet maar hij komt zeker wel een heel eind!