Jurassic World

Jurassic World (2015) Blu-ray Disc recensie

Jurassic World van regisseur Colin Trevorrow is tot op heden misschien wel de grootste verrassing van het jaar. Ruim 22 jaar na Jurassic Park, de fenomenale kaskraker van regisseur Steven Spielberg, verschijnt dan eindelijk het vierde deel in de reeks dat al jaren in de planning stond, maar nooit van de grond kwam. En toen de film eenmaal werd aangekondigd, was er natuurlijk enige twijfel of Jurassic World het niveau van de klassieker zou kunnen evenaren. Maar nu ik de film voor een tweede keer heb gezien ben ik er nog steeds van overtuigd dat het Trevorrow en zijn crew is gelukt om aardig in de buurt te komen van de geprezen blockbuster.

Het verhaal speelt zich eveneens 22 jaar later af wanneer het hightech attractiepark Jurassic World haar deuren heeft geopend en de droom van de inmiddels overleden visionair John Hammond is verwezenlijkt. Ieder jaar bezoeken tienduizenden bezoekers het park op Isla Nublar om de machtige Tyrannosaurus Rex, de kolossale Mosasaurus en de gevaarlijke Velociraptors in levende lijve te zien. Inmiddels is het de normaalste zaak van de wereld dat kinderen een ritje kunnen maken op de rug van een baby Triceratops of om met een wagentje een ritje te maken door de vallei waar Brachiosauriërs lekker staan te grazen. En daar schuilt ook het gevaar voor het geavanceerde safaripark.

Pretparkmanager Claire (Bryce Dallas Howard) ziet de omzet en bezoekersaantallen gestaag dalen tot groot ongenoegen van eigenaar Masrani (Irrfan Khan). Daarom geeft hij de opdracht aan zijn wetenschapper Henry Wu (BD Wong) en zijn team van specialisten om een nieuw soort dinosaurus te ontwikkelen die ervoor moet zorgen dat de mensen weer massaal naar het pretpark komen. Maar het reusachtige wezen is enorm intelligent en het heeft dan ook niet lang nodig voordat hij weet los te breken. Terwijl de nietsvermoedende pretparkbezoekers op het menu van de Indominus Rex komen te staan, schakelt Claire de hulp in van Velociraptor-trainer Owen (Chris Pratt) die zijn moed en expertise moet aanwenden om het reusachtige wezen te stoppen.

Na een geweldige en lange openingsscène, waarin Claire’s neefjes via de monorail het pretpark betreden en de door John Williams gecomponeerde theme van Jurassic Park op de achtergrond te horen is, barst het geweld los. De karakters zijn netjes geïntroduceerd en de kijker heeft al mogen smullen van prachtige CGI animaties. Tijd voor actie! De kijker wordt continu getrakteerd op verbluffende special effects en bombastische actiescènes terwijl er ruimte is voor subtiele verwijzingen naar de voorgaande delen en humor. En Jurassic World duurt ruim 2 uur, maar toch heb je nooit een moment dat de verveling toeslaat. In tegendeel! Ik was zelfs iets teleurgesteld na het spektakelstuk dat voor mijn gevoel veel langer had mogen duren. Afijn, er moet natuurlijk ook wat overblijven om in de aangekondigde vervolgdelen te kunnen showen.

Toch is er ook wel een puntje van kritiek, want de film leunt echt volledig op de fijne herinneringen die de fans kunnen ophalen bij het zien van Jurassic World, het visuele spektakel en de zeer overtuigende CGI animaties. Daardoor is er weinig aandacht voor de acteurs die zeker niet onverdienstelijk spelen, maar ook niet kunnen uitblinken in de rollen die zij spelen. Dat neemt niet weg dat zowel Chris Pratt als Bryce Dallas Howard overtuigen in hun rollen als avonturier Owen en pretparkmanager Claire en ook de jonge acteurs Ty Simpkins en Nick Robinson spelen de rollen van de twee neefjes Gray en Zach prima. Ik ben wel van mening dat het acteerwerk van Irrfan Khan als de pretparkdirecteur en Vincent D’Onofrio als de inhalige Hoskins iets te wensen overliet, maar dat maakt het kijkplezier er zeker niet minder om!

Jurassic World is dus een topper die je naar mijn mening in HD moet beleven. Voor de fans (en de filmliefhebber die de film in de bioscoop heeft gemist) is de film vanaf heden verkrijgbaar op DVD en (3D) Blu-ray Disc. Het beeld dat in het formaat 2.00:1 en 1080p op de Blu-ray Disc staat, is kwalitatief uitstekend te noemen. Maar dat geldt ook voor de zeer krachtige DTS-HD MA 7.1 soundtrack die aanwezig is. En als slagroom op de taart is dat de overgebleven ruimte op de HD-schijf is opgevuld met interessant bonusmateriaal zoals de special Chris & Colin Take On The “World” waarin de hoofdrolspeler en de regisseur terugblikken op hun tijd tijdens het filmen van Jurassic World, de special Dinosaurs Roam Once Again waarin producent Steven Spielberg en crewleden meer informatie geven over de productie, de special Welcome to Jurassic World waarin men vooral inzoomt op de technische aspecten van de film en de verbluffende CGI animaties, de special Jurassic World: All-Access Pass waarin de kijker een uitgebreide blik achter de schermen kan werpen en de Innovation Center Tour waarin hoofdrolspeler Chris Pratt de kijker de regie geeft over het controlepaneel van Jurassic World. En naast deze interessante specials zijn er ook een aantal verwijderde scènes aan het schijfje toegevoegd.

[usr 5.0 size=20]

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

10 gedachten over “Jurassic World (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Durf het bijna niet te zeggen maar ik heb deze film echt 4 keer in de bios gezien. Ben dol op deze reeks. Ben dan ook heel blij om te horen dat er zoveel bonusmateriaal op de blu-ray staat. Hopelijk staat er ook wat materiala op de DVD.

1. Heel droog antwoord, ik heb geen Blu-ray speler. Ik kijk vrijwel al mijn films en series op mijn laptop (ben mantelzorger van mijn grootmoeder, lang verhaal kort ik kan amper TV kijken etc 😉 en wegens plaatsgebrek geen eigen TV op kamer) vandaar DVD maar ik had idd wel verwacht dat op de dvd echt wel veel minder zou staan. Dat is de tendens van de laatste jaren spijtig genoeg. Achja dat is iets leuks dat ik op mijn uitzetlijst kan zetten als ik op mezelf ga wonen 🙂

2. Ik moet eerlijk zeggen dat ik teleurgesteld was door de laatste film in de Jurassic Park serie. Ik vond het onderwerp van het trainen van de raptors heel tof en vernieuwend en dat was iets wat in mijn ogen meer uitgewerkt had mogen worden. De lijn met die gozer die de raptors wilde inzetten voor het leger was echt een typisch Hollywood insteek van: ‘we need a bad guy, lets go for the fat army dude who is out to kill the innocent’

3. Blockbusters zoals blockbusters bedoeld zijn! Vond de vele referenties aan de eerste film top en ik ben nu ook aan het genieten van LEGO Jurassic World (wat maken ze toch verslavend leuke LEGO games!).