Jurassic Park (1993) recensie

Jurassic ParkIk weet het nog heel goed. Twintig jaar geleden bezocht ik samen met mijn moeder de bioscoop om het visuele spektakel van regisseur Steven Spielberg te aanschouwen. Na het ruim twee uur durende meesterwerk was ik direct een fan van de film en de prehistorische wezens die met behulp van verbluffende computeranimaties en animatronics de hoofdrollen opeisen. Ik heb wel een zwak voor Jurassic Park die dankzij de toegepaste 3D technologie opnieuw zijn weg vindt naar de bioscoopzalen. Voor deze fan was het een uitgelezen kans om deze topper weer op het grote scherm te gaan zien.

Jurassic Park is een tijdloos en visueel spektakel, want na twintig jaar is de film nog steeds even spectaculair en vermakelijk als toen. De oude monitoren en ouderwetse programma’s die in de controlekamer van het attractiepark staan opgesteld verraden de leeftijd van de film, maar aan de verbluffende visuele en speciale effecten valt nog steeds niet aan te merken. De dinosauriërs die aan bod komen zien er levensecht uit terwijl het mooi om te zien is dat Spielberg destijds gebruik maakte van volledig operationele animatronics die enorm realistisch zijn. De kwaliteit van diens meesterwerk is eveneens te danken aan het puike acteerwerk van Sam Neill, Jeff Goldblum en Sir Richard Attenborough, maar ook aan de betoverende en kenmerkende soundtrack die John Williams componeerde.

Oudere films worden wel vaker het “slachtoffer” van een heruitgave in 3D, want na The Lion King en Star Wars is het nu ook de beurt aan Spielberg’s creatie om een ingrijpende metamorfose te ondergaan. In veel gevallen bieden de 3D effecten weinig tot nauwelijks toegevoegde waarde, maar in Jurassic Park komen deze effecten uitstekend tot hun recht. De technologie is in lang niet alle scènes relevant, maar het is toch wel erg gaaf om de gigantische Tyrannosaurus Rex op je af te zien rennen. En dat is slechts een voorbeeld van de vele scènes waarin je als kijker toch opnieuw wordt meegezogen in de kleurrijke doch gevaarlijke wereld van Jurassic Park. Voor mij was het weer prettig weerzien met de film die ik al ontelbare keren heb gekeken en ik denk dat veel liefhebbers en fans het met mij eens zijn. Voor het publiek dat nog niet bekend is met deze franchise is dit een mooie kans om deze topper op het grote witte doek te gaan zien.

Score: 9,0