Jurassic Park 3

Jurassic Park 3 (2001) recensie

Vier jaar na het ietwat teleurstellende The Lost World: Jurassic Park regisseert Joe Johnston het derde deel van Jurassic Park en opnieuw trokken de fans massaal naar de bioscoop om het spektakel te aanschouwen. Deze keer keert Jeff Goldblum niet terug als Dr. Malcolm, maar wel Sam Neill die ook in de kaskraker uit 1993 de rol van dino-expert Alan Grant vertolkte. In Jurassic Park 3 wordt hij samen met zijn assistent Billy (Alessandro Nivola) naar het eiland gelokt waar hij samen met het meereizende gezelschap het doelwit wordt van reusachtige vleesetende dinosauriërs.

Terwijl Grant en Billy bezig zijn met een belangrijke vondst, worden zij door het excentrieke echtpaar Paul (William H. Macy) en Amanda Kirby (Téa Leoni) gevraagd om hen te vergezellen tijdens een rondvlucht boven het eiland Isla Sorna waar de dinosauriërs een rustig bestaan leiden. Maar het recreatieve reisje verandert al snel in een bloedstollende overlevingstocht als de Kirby’s op het eiland landen en de zoektocht naar hun vermiste zoontje Eric (Trevor Morgan) starten. Terwijl ze het gebied onderzoeken worden zij het doelwit van de reusachtige en bloeddorstige prehistorische wezens die hun territorium verdedigen.

Het is fijn om te zien dat Sam Neill terugkeert in de franchise, maar het is te wijten aan het teleurstellende acteerwerk van William H. Macy en Téa Leoni dat de film het niveau van zijn voorgangers niet evenaart. Ze spelen allesbehalve overtuigend en ik raakte al snel geïrriteerd door hun aanwezigheid. Vooral het overdreven spel van de Bad Boys-actrice deed mij bijna hopen dat ze snel het diner van een hongerige T-Rex zou worden. Zelfs Sam Neill, die wel weet te overtuigen in zijn rol, weet de film dan niet meer te redden.

En gelukkig zijn er dan ook nog de verbluffende special effects. Met behulp van de computer en gigantische animatronics worden de dinosauriërs tot leven gewekt en grijpt de Jumanji-regisseur elk moment aan om een spectaculaire scène uit de grond te stampen. Er is geen ruimte voor een diepgaand verhaal en er is al helemaal geen aandacht voor karakterontwikkelingen. In vergelijking met zijn voorgangers ligt in Jurassic Park 3 de focus dan ook op de actie en het spektakel en ik moet zeggen dat dit op orde is. Toch blijft het jammer dat deze film lang niet zo indrukwekkend is als de door Steven Spielberg geregisseerde kaskraker uit ’93.

0 gedachten over “Jurassic Park 3 (2001) recensie