Johnny Mnemonic (1995) recensie

Johnny MnemonicJohnny (Keanu Reeves) krijgt de opdracht om 320GB aan data van Tokio naar Newark te vervoeren, maar hij heeft de capaciteit voor maar de helft. Als hij zich niet snel ontdoet van de data, zal hij uiteindelijk sterven. Terwijl hij op de hielen wordt gezeten door een machtige multinational die er alles aan doet om de waardevolle data te bemachtigen, probeert hij samen met zijn bodyguard Jane (Dina Meyer) en verzetsstrijder J-Bone (Ice-T) het waardevolle geheim dat in zijn hoofd verstopt zit te onthullen.

Inmiddels is Keanu Reeves een bekende filmster met enorm veel fans en een uitgebreide filmografie die gevuld is met een aantal kaskrakers. In 1994 brak hij definitief door met de hoofdrol in de explosieve actiefilm Speed waarin hij als agent Jack Traven de strijd aangaat met een krankzinnige terrorist. De acteur laat een andere kant van hem zien met de rol die hij een jaar later vertolkt in de Science Fiction film Johnny Mnemonic. Hij kruipt in de huid van de arrogante datakoerier die het in een spannende race tegen de klok opneemt tegen een multinational en een maniakale priester die de opdracht krijgt om de data die Johnny bij zich draagt te confisqueren.

Vanaf het eerste moment is het al duidelijk dat Johnny Mnemonic niet de boeken in gaat als de topper in het genre. Het verhaal, dat gebaseerd is op een kort verhaal van scenarioschrijver William Gibson, heeft maar weinig om het lijf. In 1995 begon het digitale tijdperk waarin het communiceren via het Internet, het contacteren van een individu aan de andere kant van de wereld en cyberspace nog maar net. Tegenwoordig praat men over een terabyte alsof het niets is. Dat het hoofdpersonage een opslagcapaciteit heeft van slechts 80GB is dan ook eerder lachwekkend dan realistisch. Een beetje hobby-fotograaf heeft deze ruimte binnen een mum van tijd opgevuld. Maar in 20 jaar tijd is er op dat gebied een hoop veranderd en het is niet aan de makers te wijten dat de technische termen die in de film gebruikt worden enigszins gedateerd zijn.

Wat wel een enorm groot manco is van deze film zijn de matig tot slechte acteerprestaties van de hoofdrolspelers. Keanu Reeves is uitstekend gecast als de egoïstische antiheld, maar het lijkt erop dat hij de nodige sturing mist. Datzelfde geldt voor zijn tegenspeelster Dina Meyer die met een aantal rollen heeft bewezen een verdienstelijke actrice te zijn. Dat rapper Ice-T en gelegenheidsacteur Udo Kier de nodige steekjes laten vallen komt voor menig filmliefhebber niet als een verrassing. Echter doet Dolph Lundgren het uitstekend als de priester die zijn vrije uren opvult als huurmoordenaar en de directe tegenstander van Johnny wordt zodra hij de opdracht krijgt om hem om te brengen.

Johnny Mnemonic is een leuke popcornfilm die de actiejunk wel kan bekoren, maar verwacht geen goed uitgewerkt verhaal met interessante plotwendingen en uitgediepte karakters. De special effects zijn van redelijke kwaliteit, maar de technische termen die gebruikt worden zijn evenals de computersystemen die aan bod komen en het concept van de film achterhaald. Het is het eerste en tevens laatste filmproject van regisseur Robert Longo die zich aan dit avontuur waagde na het regisseren van een aantal kortfilms en videoclips. Helaas pakte dat voor hem niet goed uit met als gevolg een peperdure film die te weinig opbrengsten realiseerde en de filmgeschiedenis ingaat als flop in plaats van topper.