John Wick

John Wick (2014) recensie

Keanu Reeves is tegenwoordig niet vaak meer op het witte scherm te zien, maar dit jaar had The Matrix-ster een drukke agenda. Nadat hij als Samurai te zien was in de actie/drama 47 Ronin, kruipt de acteur in de huid van titelpersonage John Wick in de door Chad Stahelski geregisseerde actiefilm. Wanneer Wick zijn vrouw verliest ontfermt hij zich over een schattig hondje dat hij van zijn vrouw cadeau heeft gekregen. Hij neemt de pup overal mee naartoe en hij probeer een normaal leven te leiden. Maar dan slaat het noodlot toe als hij het pad kruist van Iosef (Alfie Allen), de zoon van misdaadbaas Viggo (Michael Nyqvist).

De meedogenloze misdadiger breekt bij hem in, hij vermoordt de schattige puppy en hij steelt zijn auto. Maar wat Iosef zich niet realiseert is dat hij zojuist een oorlog heeft ontketend. John Wick is namelijk een voormalige huurmoordenaar die in het verleden door zijn vader werd ingehuurd om de meest gevaarlijke en onmogelijke klussen te klaren. Nu de volhardende John alles kwijt is zint hij op wraak. Hij pakt zijn oude gewoonten op en hij rust niet voordat hij Iosef heeft gevonden.

John Wick is één en al actie. De film gaat goed van start met een aantal karakterintroducties en een beetje uitleg over John’s verleden, maar dan begint het spektakel. Het is goed te zien dat Keanu Reeves zich helemaal thuis voelt in de rol van de wraakzuchtige huurmoordenaar. Maar datzelfde is te zeggen over Alfie Allen, want de Game of Thrones-acteur speelt de rol van Iosef prima ondanks dat zijn aandeel in de openingsfase het grootst is. De Scandinavische acteur Michael Nyqvist, bekend van de originele Millennium-trilogie, doet het eveneens prima als misdaadbaas Viggo. John Leguizamo, Bridget Moynahan, Willem Dafoe en Ian McShane zijn ook te zien en zij doen het goed hoewel het aandeel van deze acteurs zeer klein is.

John is er niet vies van om zijn handen vuil te maken. Elke schurk die zijn pad kruist wordt doorzeefd met kogels of met zijn blote handen om zeep geholpen. De settings waarin het geweld zich afspeelt zijn zorgvuldig gekozen. Een klassiek hotel, een moderne club, een mooie kerk en een oud pakhuis zijn de podia waar Wick zijn kunsten laat zien. En ondanks dat het een authentieke actiefilm is wordt er ook enorm veel aandacht besteed aan de karakterontwikkelingen en de uitwerking van het verhaal. Ondanks dat deze vrij simpel te doorgronden is. Dat maakt John Wick een hele goede en uiterst vermakelijke actiefilm die je naar mijn mening niet mag missen!

[usr 3.5 size=20]