Jingle All The Way (1996) recensie

Jingle all the wayHoward (Arnold Schwarzenegger) is een hardwerkende vader die zijn beloftes aan zijn zoontje nauwelijks nakomt. Als hij de kleine Jamie (Jake Lloyd) wederom teleurstelt, wil hij iets speciaals voor hem doen. Howard belooft Jamie dat hij voor Kerst een actiefiguur van zijn grote held Turboman krijgt, maar de ietwat verstrooide zakenman komt al gauw tot de conclusie dat er geen plastic pop meer te krijgen is op de dag voor Kerst! In een hevige strijd met de speelgoedwinkels en het winkelende publiek doet de wanhopige vader er alles aan om zijn zoontje deze keer niet teleur te stellen.

Als je aan Arnold Schwarzenegger denkt dan denk je aan films vol explosies en foute oneliners, een acteur met een vreselijk accent en een spierbundel die het geboefte met blote handen tot pulp slaat. Maar Arnie is meer dan alleen een actieheld die in de jaren ’90 zijn hoogtij dagen beleefde met de hoofdrollen in kaskrakers zoals Terminator 2; Judgment Day, True Lies en Last Action Hero. De acteur kreeg na het succes van de lachfilm Twins en de leuke actiekomedie combinatie Kindergarten Cop de kans om zich te laten gelden in het komedie genre. De geboren Oostenrijker mocht twee jaar nadat hij als hoogzwangere wetenschapper te zien was in de komedie Junior aantreden in de sfeervolle Kerstkomedie Jingle All The Way waarin hij de rol van de hardwerkende vader Howard Langston vertolkt.

Jingle All The Way is een sfeervolle Kerstkomedie van regisseur Brian Levant die eveneens verantwoordelijk was voor de sfeervolle familiefilms The Flintstones, Beethoven en Snow Dogs. De hoofdrol is voor actieheld Arnold Schwarzenegger die na zijn rol in de spannende actiefilm Eraser in de huid kruipt van een wanhopige vader die op de dag voor Kerst nog driftig op zoek gaat naar het populairste stuk speelgoed van de eeuw. Tijdens zijn speurtocht naar de Turboman pop ontmoet hij de fanatieke postbode Myron – een rol die op voortreffelijke wijze wordt gespeeld door Sinbad – die evenals zijn lotgenoot op zoek is naar het stuk plastic.

Sinbad’s adequate optreden als de grappige postbode zorgt voor de “comic relief” in Jingle All The Way. Hij vormt samen met Schwarzenegger een leuk duo op het witte doek. Zij gunnen elkaar niet het daglicht in de ogen en ze gaan onverbiddelijk de strijd met elkaar aan om een Turboman figuur te scoren. Intussen krijgt de Terminator-ster het ook aan de stok met een politieagent die hij op de vreemdste plaatsen en tijdstippen tegen het lijf loopt, maar hij voert ook op afstand een psychologische strijd met zijn slijmerige buurman Ted die er bijna alles aan doet om in de gratie te vallen bij zijn echtgenote Liz.

De rol van Ted is wijlen acteur Phil Hartman op het lijf geschreven. Hij speelde de rol van de arrogante vrijgezel uitstekend en hij kreeg het voor elkaar dat het publiek een gruwelijke hekel krijgt aan zijn karakter. Er is ook een leuke rol voor James Belushi die in de jaren ’80 naast Schwarzenegger te zien was in de actiefilm Red Heat. In Jingle All The Way neemt hij de rol van een criminele Kerstman voor zijn rekening die met zijn oplichtende praktijken de wanhopige ouders rond de feestdagen een paar dollars extra afhandig wil maken. Hij grijpt zijn kans als hij ziet hoe wanhopig Howard op zoek is naar een Turboman met alle gevolgen van dien.

Het verhaal is simpel, de film bevat een puike sfeer en de humor is briljant. Er is zowel ruimte voor doordachte woordgrappen als voor simpele slapstick fragmenten die de film heel veelzijdig en luchtig maken. Met zijn grappige gezichtsuitdrukkingen en sarcastische uitlatingen is Schwarzenegger geknipt voor deze rol, maar ook zijn tegenspelers zijn prima gecast. Brian Levant verdient een dikke pluim voor deze leuke film die met gemak een sobere decemberavond weet op te fleuren en het Kerstgevoel op het publiek weet over te brengen.