Jackie (2012) recensie

JackieDe twee zusjes Sofie (Carice van Houten) en Daan (Jelka van Houten) wonen in Amsterdam en leiden een goed leven. Sofie is een ambitieuze redactrice voor een magazine terwijl Daan een schattige kinderjuf is. De twee totaal verschillende personen hebben nauwelijks contact, maar daar komt verandering in wanneer zij plotseling een telefoontje uit New Mexico ontvangen. Hun biologische moeder heeft een gecompliceerde botbreuk opgelopen en zij drijft de verplegers van het ziekenhuis waar zij verblijft tot waanzin! Ze heeft hulp nodig en de twee zusjes zijn vastbesloten om de ietwat eigenaardige Jackie (Holly Hunter) te helpen. Ze reizen af naar de Verenigde Staten waar zij voor het eerst hun moeder ontmoeten, maar ook voor het eerst op elkaar aangewezen zijn om deze avontuurlijke reis tot een goed einde te brengen.

In de afgelopen jaren regisseerde regisseuse Antoinette Beumer een aantal kassuccessen. Daaronder de Nederlandse dramafilm De Gelukkige Huisvrouw en de ijzersterke thriller Loft. Beide films zorgden voor een goedgevulde kassa bij de bioscoopexploitanten en werden door zowel het publiek als de critici geprezen. Scenaristen Marnie Blok en Karin van Holst Pellekaan, die ook verantwoordelijk waren voor het scenario van De Gelukkige Huisvrouw, bedachten het verhaal over twee zusjes die na ruim dertig jaar in een vreemd land plotseling kennismaken met hun biologische moeder. Na het besluit om dit idee te verfilmen is het resultaat Jackie, een goede en komische roadmovie waarin de zusjes Carice en Jelka van Houten voor het eerst samenwerken.

De namen op het uitnodigende affiche van Jackie deed mij doen beslissen om de rolprent van regisseuse Antoinette Beumer zo snel mogelijk te gaan zien. Carice van Houten speelt de laatste jaren in Nederlandse films van topkwaliteit en haar vertolking van de ambitieuze workaholic Sofie is uitstekend. Gewapend met een scherpe tong en een scala aan gevatte opmerkingen zorgt haar aanwezigheid voor de nodige komische fragmenten. Jelka van Houten speelt op goede wijze de goedlachse en de ietwat verlegen kinderjuf Daan die de moeizame ontmoeting met Jackie nog enigszins probeert te redden en er het beste van probeert te maken. Met succes overigens!

Oscarwinnares Holly Hunter is misschien wel de meest opvallende naam op de filmposter van de Nederlandse productie. Zij is aangesteld om de moeilijke rol van het zwijgzame karakter Jackie voor haar rekening te nemen en zij doet dit uitstekend. Ze past prima in het plaatje en er is overduidelijk chemie tussen de hoofdrolspelers aanwezig dat de kwaliteit van de film alleen maar ten goede komt. De door Beumer geregisseerde komedie moet het grotendeels hebben van het aandoenlijke verhaal, maar ook de kwaliteit van het spel van de actrices bepaald uiteindelijk het succes van Jackie.

Noemenswaardig zijn de setting en de soundtrack. De locatie waar het verhaal zich grotendeels afspeelt is het armoedige New Mexico waar slecht onderhouden ranches en kale zandvlaktes de hoofdrollen opeisen. Maar deze saaie setting zorgt er juist voor dat de focus in deze zogenaamde roadmovie op de onderlinge relaties tussen Jackie, Daan en Sofie ligt. Tijdens hun reis door het Amerikaanse landschap wordt het gezelschap begeleid door een soundtrack die gevuld is met bekende en onbekende countrymuziek van verschillende artiesten. Deze sluit perfect aan op de sfeer van deze film.

Jackie is een hele vermakelijke dramafilm die ook veel humor bevat. Dat maakt de film erg plezierig om naar te kijken. De combinatie van een mooie setting, een bijpassende soundtrack en het overtuigende spel van de castleden zorgen voor het succes van deze film die inmiddels meer dan 100.000 bezoekers naar de bioscopen trok en daarmee een Gouden Film is. Naar mijn mening is dit een topper van eigen bodem die meer dan de moeite waard is om te gaan zien.