Jack Ryan: Shadow Recruit (2014) recensie

Jack Ryan: Shadow RecruitNa Harrison Ford en Ben Affleck mag nu de rijzende Hollywoodster Chris Pine in de huid kruipen van Jack Ryan, een jonge CIA-agent met een sterk analytisch vermogen die de opdracht krijgt om een terroristische aanslag op Amerikaans grondgebied te voorkomen. Pine past prima in een actievolle spionagethriller als deze, maar de grote uitdaging voor de filmmakers is om het publiek een vernieuwende film voor te schotelen. Het concept van Jack Ryan: Shadow Recruit is immers niet iets wat het publiek nog niet kent. Aan Kenneth Branagh de taak om daar een oplossing voor te zoeken.

Helaas slaagt de regisseur er niet in om het publiek aangenaam te verrassen. Zijn creatie is een film die we eenvoudig onder de categorie dertien in een dozijn kunnen scharen. Het verhaal is zeer ongeloofwaardig en de aaneenschakeling van toevalligheden die te allen tijde positief uitpakken voor de onervaren CIA-agent zijn eerder lachwekkend dan indrukwekkend te noemen. Al vanaf het eerste moment dat Ryan het aan de stok krijgt met een professionele huurmoordenaar, zien we hoe hij zich eenvoudig weet te ontdoen van zijn belager terwijl hij nauwelijks de training of de ervaring heeft om dat te kunnen doen.

Een ander punt van kritiek heeft betrekking op het verhaal. Dit is de eerste film die niet op één van de Tom Clancy romans is gebaseerd en dat is ook te merken. Het is vreselijk jammer dat het verhaal zo voorspelbaar is en men doet er nauwelijks moeite voor om nog een paar verrassende plotwendingen en intriges aan het geheel toe te voegen. Het is alleen maar wachten op het bekende dat komen gaat. Gelukkig wordt de tijd tot dat moment prima opgevuld met een aantal vermakelijke en bombastische actiescènes en ook de dialogen tussen de personages van Kevin Costner en Pine zorgen absoluut voor een glimlach op het gezicht. Maar overall schiet de film zwaar tekort. Ik had er in ieder geval veel meer van deze film verwacht.