It Follows

It Follows (2014) recensie

Het gebeurt zelden dat een horrorfilm mij de stuipen op het lijf jaagt. Naar mijn mening is het genre een klein beetje verpest door tientallen dertien-in-een-dozijn-films en oneindig veel sequels die nog geen eens in de buurt komen van het origineel. Nee, het is alweer een poos geleden dat ik een goede horrorfilm heb gezien. En ik was wel benieuwd of It Follows van regisseur David Robert Mitchell daar verandering in zou brengen. De trailer zag er in ieder geval goed uit en ik was dan ook enorm nieuwsgierig naar de horrorfilm.

In It Follows speelt Maika Monroe de rol van Jay, een tiener die tot over haar oren verliefd is op een jongen uit de buurt en dan ook met hem de liefde bedrijft. Maar al gauw komt zij tot de ontdekking dat Hugh (Jake Weary) helemaal niet zo’n charmante jongen is. Hij bindt haar vast en hij steekt een ongelofelijk verhaal af over een entiteit dat in verschillende gedaanten verschijnt en in een rechte lijn op zijn slachtoffers afloopt. Het achtervolgt Hugh al weken, maar door het bed te hebben gedeeld met Jay heeft hij de entiteit aan haar overgedragen.

Al gauw wordt Jay achterna gezeten door het wezen en zij is de wanhoop nabij. Samen met haar zus Kelly (Lili Sepe) en vrienden Yara (Olivia Luccardi) en Paul (Keir Gilchrist) probeert zij het wezen van zich af te schudden, maar helaas zonder succes! Er zit niets anders op dan een nieuw slachtoffer te vinden en met hem het bed te delen zodat zij de entiteit aan hem kan overdragen. Maar ook dat lijkt weinig effect te hebben als Jay nog steeds wordt achtervolgt door de onplezierige verschijning die op de meest bizarre plaatsen en in de meest uiteenlopende gedaanten verschijnt.

Het is een enge gedachte dat een wezen als dat in It Follows het op je heeft gemunt. Mitchell gooit eigenlijk alle spelregels voor het maken van een horrorfilm overboord om de kijker iets nieuws te geven en hij doet dat niet onaardig ondanks dat ik wel een aantal punten van kritiek heb. Laat ik daar dan ook mee beginnen.

Allereerst is het verhaal niet geweldig uitgewerkt. De focus ligt vooral op de onderlinge relaties tussen Jay en haar vrienden, maar het wordt nooit echt duidelijk wat er zich precies in het verleden heeft afgespeeld en waarom er soms onenigheid en afstand is. Daarnaast blijven veel vragen onbeantwoord. Wat is de entiteit? Waarom verschijnt het honderden meters van zijn slachtoffers vandaan en waarom loopt het op een slakkengangetje in een rechte lijn op de nietsvermoedende tieners af? Daarnaast ontbreekt de logica vaak en het verhaal springt vaak van de hak op de tak. Desalniettemin is hier de positieve kanttekening dat de filmmakers veel aan de verbeelding overlaten en dat maakt It Follows wel een intrigerende film.

Oké, genoeg gezeurd, want It Follows heeft ook een heleboel positieve kanten! De wijze waarop de entiteit zijn slachtoffers benaderd zorgt voor een naar gevoel terwijl Mitchell mooie settings en decors gebruikt waar de film zich afspeelt. Het bloedvergieten en de jump scares blijven achterwege, maar door de beelden uit bepaalde hoeken op te nemen en gebruik te maken van een drukkende soundtrack, wordt de spanning flink opgevoerd! Dat is ook te danken aan het goede acteerwerk van de jonge acteurs en actrices die oprecht bang lijken te zijn.

It Follows is dus allesbehalve een dertien-in-een-dozijn-horrorfilm en Mitchell heeft echt iets unieks gecreëerd. Dat neemt niet weg dat de film niet angstaanjagend is. Spannend is het wel en ik kreeg dan ook een naargeestig gevoel tijdens het kijken. En de film heeft het ook voor elkaar gekregen dat ik na afloop toch even over mijn schouders keek om te kijken of er niet zo’n vreemd wezen achter mij liep. Daarom verdient de film ook een dikke voldoende op het rapport!

8 gedachten over “It Follows (2014) recensie

1. Ahh, nog een goede recensie voor de film. Met elke goede recensie wordt mijn nieuwsgierigheid steeds groter. Ik moet ‘m dus binnenkort echt gaan kijken, dan kan ook ik alle recensies eindelijke lezen. 😉

1. Haha, yep! 🙂 Ik lees ook geen recensies voordat ik de film heb gezien. Je weet nooit of er spoilers in staan. Nu probeer ik dat wel altijd te voorkomen.