Iron Man (2008) recensie

Iron ManDe geniale uitvinder Tony Stark (Robert Downey Jr.) is tevens de eigenaar van wapenfabrikant Stark Industries. Hij ontdekt dat zijn wapens in de verkeerde handen zijn gevallen wanneer de multimiljardair wordt ontvoerd door terroristen. Terwijl hij de opdracht krijgt om het geavanceerde wapen Jericho te bouwen, ontwikkelt Stark een geavanceerd pantser in zijn cel waarmee hij weet te ontsnappen. Eenmaal terug in de Verenigde Staten is Tony vastberaden om zijn laatste uitvinding door te ontwikkelen en als zijn alter-ego Iron Man de terroristen in de wereld tot een halt toe te roepen.

Robert Downey Jr. is in mijn ogen de perfecte keuze om zowel de rollen van playboy Tony Stark als diens alter-ego Iron Man te vertolken. De door Jon Favreau geregisseerde comicverfilming is een zeer geslaagde actiefilm met verbluffende special effects, maar Iron Man is meer dan allemaal maar een visueel spektakel vol explosies en gevatte oneliners. Het overtuigende acteerwerk en de juiste balans tussen actie en humor zorgen voor het succes terwijl Iron Man een goed uitgewerkt verhaal en een fantastische soundtrack bevat. Dat maakt deze sterke film een topper in het genre die de liefhebbers van comics en actiefilms van het begin tot einde vermaakt.