Iron Man 3 (2013) recensie

Iron Man 3Shane Black neemt na de simpele, maar uiterst vermakelijke actiefilm Iron Man 2 het roer over van regisseur Jon Favreau, die in het derde deel nog wel te zien is als Tony’s trouwe bodyguard Happy. De filmmaker staat voor de pittige uitdaging om het niveau van de eerste delen en het overweldigende kassucces van The Avengers (waar Iron Man een rol in speelt) te evenaren. Robert Downey Jr. keert voor de vierde keer terug als playboy Tony Stark en diens alter-ego Iron Man en hij staat ook voor de uitdaging om het publiek een andere kant van de filantroop te laten zien.

Het derde deel in de reeks is een stuk duisterder en serieuzer dan diens voorgangers. Het verhaal steekt goed in elkaar en de karakters zijn goed uitgediept. Downey heeft er geen moeite mee om een kwetsbare en onzekere Tony Stark te spelen en hij doet dit dan ook vol verve. Deze keer krijgt hij ook veel meer schermtijd dan in de voorgaande delen waarin het gedigitaliseerde titelpersonage een hoofdrol opeiste. Datzelfde geldt voor medespelers Gwyneth Paltrow en Don Cheadle die van de gelegenheid gebruik maken en zich laten gelden als Tony’s partner Pepper en zijn trouwe maatje Rhody.

Natuurlijk krijgt Iron Man het deze keer opnieuw aan de stok met gewaagde tegenstanders. Na zijn gevechten tegen de krankzinnige wetenschapper Ivan Vanko, het duivelse buitenaardse leger van de halfgod Loki en zijn verraderlijke CEO Obadiah Stane, moet hij het deze keer opnemen tegen de angstaanjagende The Mandarin. De rol van de maniakale en ietwat verstrooide terrorist wordt op formidabele wijze gespeeld door Sir Ben Kingsley. Guy Pearce speelt evenals een belangrijke rol als één van de tegenstanders van Iron Man, maar zijn performance is middelmatig te noemen.

De balans tussen een goed verhaal, het puike acteerwerk en de overweldigende actie is op orde. De kijkers krijgen een aantal zeer spectaculaire scènes voorgeschoteld waarin verbluffende special en visual effects de hoofdrollen opeisen. De aanval op Tony’s penthouse en het presidentiële vliegtuig Air Force One zijn hier enkele mooie voorbeelden van. Het visuele spektakel boeit wel van het begin tot het einde, maar is kwalitatief toch minder dan de eerste delen. Ik heb dan ook twee puntjes van kritiek. Naar mijn mening bieden de 3D effecten weinig toegevoegde waarde en ik mis de soundtrack met heerlijke tracks van Ac/Dc die wel in de eerste comicverfilmingen over Tony Stark en diens creatie waren te horen.

0 thoughts to “Iron Man 3 (2013) recensie”

1. Heb ‘m ook pas gezien en het was een leuke summer blockbuster. Vermakelijk, maar wel een film die ik binnen zeer korte tijd al weer vergeten zal zijn.