Iron Man 2 (2010) recensie

Iron Man 2Hoewel er wereldvrede heerst door het heldhaftige optreden van Tony Stark als diens alter-ego Iron Man (Robert Downey Jr.), dreigt er opnieuw gevaar voor de miljardair. Justin Hammer (Sam Rockwell), de jaloerse eigenaar van de concurrerende wapenfabrikant Hammer Industries, doet er alles aan om het Iron Man-pantser van Stark te kopiëren. Met hulp van de moordlustige Russische wetenschapper Ivan Vanko (Mickey Rourke) creëert zijn organisatie een leger van geavanceerde gevechtsrobots. Maar als een onschuldige presentatie op de Stark Expo uit de hand loopt en Vanko de controle over de machines overneemt, moet Tony met hulp van zijn trouwe assistente Pepper (Gwyneth Paltrow) en zijn goede vriend Rhodey (Don Cheadle) een bloedbad zien te voorkomen.

Het vervolg op de kaskraker uit 2008 is een puike actiefilm vol prachtige special effects en vermakelijke actiescènes. Toch weet Iron Man 2 het niveau van zijn voorganger niet te evenaren. Regisseur Jon Favreau levert wederom puik werk af en ook het acteerwerk van Robert Downey Jr. is wederom uitstekend te noemen, maar het flinterdunne verhaal zorgt er uiteindelijk voor dat deze sequel niets meer dan een actievolle no-brainer is. Daar is natuurlijk niets mis mee en Iron Man 2 is een onderhoudende actiefilm die geen seconde verveelt. Niettemin was iets meer inhoud welkom geweest.