Iron Man 2

Iron Man 2 (2010) recensie

Iron Man 2Na de bombastische Marvel-films Iron Man en The Incredible Hulk mocht Robert Downey Jr. opnieuw in de huid kruipen van miljardair Tony Stark en diens alter-ego Iron Man. In de door Jon Favreau geregisseerde actiefilm gaat hij opnieuw de strijd aan met een geduchte tegenstander. Of beter gezegd tegenstanders. Ondanks dat is Iron Man 2 een tussenfilm die weliswaar de fundering van het Marvel Cinematic Universe verstevigd, maar wat betreft het verhaal niet bijzonder veel heeft te bieden.

Hoewel er wereldvrede heerst door het heldhaftige optreden van Tony Stark als diens alter-ego Iron Man (Robert Downey Jr.), dreigt er opnieuw gevaar voor de miljardair. Hij is niet alleen het doelwit van de overheid die het pantser en de technologie van Tony willen claimen, maar ook van een geduchte concurrent die zijn rivaal wilt uitschakelen. De jaloerse wapenfabrikant Justin Hammer (Sam Rockwell) doet er alles aan om het Iron Man-pantser te kopiëren. Met hulp van de moordlustige Russische wetenschapper Ivan Vanko (Mickey Rourke) creëert zijn organisatie een leger van geavanceerde gevechtsrobots. Maar als een onschuldige presentatie op de Stark Expo uit de hand loopt en Vanko de controle over de machines overneemt, moet Tony met hulp van zijn trouwe assistente Pepper (Gwyneth Paltrow) en zijn goede vriend Rhodey (Don Cheadle) een bloedbad zien te voorkomen.

Luchtig

Iron Man 2 is een luchtige film waarin de verbluffende visuele effecten, vette actiescènes en humor hand in hand gaan. Hoewel de balans goed op orde is maakt de serieuze ondertoon van het jonge Marvel Cinematic Universe plaats voor een film die iets simpeler is. Dat is op zich geen minpunt, maar het zorgt ervoor dat het tweede deel van Iron Man zijn voorganger niet evenaart en al helemaal niet overtreft. Ondanks dat Robert Downey Jr. weer op uitstekende wijze de titelrol speelt terwijl het acteerwerk van Mickey Rourke als de wraaklustige Ivan Vanko en van Sam Rockwell als de jaloers Justin Hammer eveneens goed te noemen is.

Voorbereiding

Misschien is Iron Man 2 een goede voorbereiding op wat komen gaat en met de momenten waarop Nick Fury de toekomstige Avenger op weg helpt en Tony in dit deel hulp krijgt van Natascha Romanoff (Scarlett Johansson), lijkt de studio het publiek te willen voorbereiden op de superhelden formatie waar zowel Tony als Natascha een onderdeel van hebben uitgemaakt. Of het was een vrij prijzige screentest om te kijken of de personages in de mix goed voor de dag zullen verschijnen. Wie zal het zeggen. Maar het moge duidelijk zijn dat Iron Man 2 door de aaneenschakeling van bombastische actiescènes, verbluffende visuele effecten en een toffe soundtrack een vermakelijke film is en dan ook zeker naar meer smaakt.

Waardering: 4 uit 5.