Into the Storm (2014) recensie

Into the StormHet is best wel handig om in het bezit te zijn van een Pathé Unlimited-pas, want de pashouders krijgen van de bioscoopexploitant de gelegenheid om af en toe een exclusieve voorpremière bij te wonen. Afgelopen maandag werden wij pashouders getrakteerd op een voorstelling van de spektakelfilm Into the Storm, die vanaf 28 augustus in de bioscoop draait. Ik had torenhoge verwachtingen van deze film, want de trailer ziet er veelbelovend uit. Helaas werden deze hoge verwachtingen niet waargemaakt.

Ik kan het niet vaak genoeg schrijven, maar trailers kunnen enorm misleidend zijn of een bioscoopavondje flink verpesten. De trailer van de tornadofilm liet een aantal spectaculaire fragmenten zien en dan verwacht je toch het een en het ander. Helaas zijn dit ook de enige stormachtige scènes die de door Steven Quale geregisseerde film bevat. De opvulling van de bijna anderhalf uur durende prent bestaat uit nietszeggende scènes waarin een clubje stormjagers elkaar in de haren vliegen, een vader in alle paniek op zoek gaat naar zijn zoon en twee tieners elkaar de liefde verklaren als ze na een wervelwind vast komen te zitten in een oud gebouw.

En ik ben nog lang niet klaar met zeuren, want ik heb mij enorm geërgerd aan de zeer matige computeranimaties. De tornado’s komen helemaal niet realistisch over. De effecten in de bijna twintig jaar oude Twister zijn zelfs nog beter! Oké, het fragment waarbij een reusachtige tornado een aantal vliegtuigen in de lucht slingert ziet er goed uit, maar dat is dan ook de enige keer dat ik met bewondering naar het witte scherm keek. De filmmakers presteren beneden het niveau en je verwacht van een potentiële kaskraker toch meer kwaliteit.

Misschien vraag je jezelf nu af of er ook iets positiefs te melden valt over Into the Storm, maar helaas. Ook het acteerwerk is zwaar beneden het niveau. The Walking Dead-actrice Sarah Wayne Callies zorgt voor veel irritaties terwijl ook Richard Armitage (inderdaad, de acteur die de hoofdrol speelt in The Hobbit-films) behoorlijk tekort schiet in zijn rol als bezorgde vader. Het komische duo Donk en Reevis zorgt voor een beetje kijkplezier, maar het is zeker niet voldoende om de film te redden.

Into the Storm had misschien wel het spektakel van deze zomer moeten zijn, maar de film heeft nog minder impact dan een zacht zomerbriesje. Als ik alle minpunten bij elkaar optel, staat er een onvoldoende op het rapport en dat schrijf ik oprecht met pijn in mijn hart. Je loopt altijd het risico dat de teleurstelling overheerst als de hoge verwachtingen niet worden waargemaakt, maar in het geval van Into the Storm moet ik concluderen dat de dappere poging van de filmmakers om een vermakelijke en spectaculaire actiefilm voor te schoten volledig is mislukt. Ik vind Into the Storm een wanproduct. Mijn advies is dan ook om je geld aan een bioscoopticket in je zak te houden en de DVD van Twister nog eens af te stoffen. Die is naar mijn mening veel leuker en beter.

Score: 5,0

0 thoughts to “Into the Storm (2014) recensie”

1. Ik ben er ook bang voor. Ik was laaiend enthousiast toen ik het nieuws hoorde, maar wat voor mij bekangrijk is, of het klopt met de realiteit. Het probleem met Twister en alle 10 andere B films is dat het nooit klopt. Ik ga er volgende week heen en verwacht niet te veel.