Interstellar

Interstellar (2014) recensie

Toen ik voor het eerst de trailer zag van Christopher Nolan’s Interstellar, wist ik bijna zeker dat dit een topper zou gaan worden en misschien wel de beste film van 2014. Dus toen ik eenmaal de kans kreeg om naar de bioscoop te gaan nam ik met vol vertrouwen en hoge verwachtingen plaats in de IMAX-zaal. Helaas liep ik drie uur later zwaar teleurgesteld de zaal uit en naar mijn mening is de sciencefictionfilm van The Dark Knight-regisseur niet zijn meesterwerk waar ik stiekem wel op had gehoopt.

Nolan trapt goed af met een uitstekend acterende Matthew McConaughey als oud-ingenieur en NASA-piloot Cooper. In een tijdperk waarin de Aarde aftakelt en het eten op raakt, vervult de vader van twee zijn plicht als boer. De mensheid wordt ertoe gedwongen om een reddingsplan op te stellen waarmee zij de toekomst van ons ras kunnen veiligstellen. Door een reeks van “toevalligheden” krijgt Cooper de taak om samen met professors Brand (Anne Hathaway) en Romilly (David Gyasi) koers te zetten naar een wormgat en om in hun interstellaire reis op zoek te gaan naar een nieuwe bewoonbare planeet.

De beelden zijn indrukwekkend te noemen. Prachtige beelden van de ruimtereis en de onbekende werelden zorgen voor veel kijkplezier terwijl componist Hans Zimmer een bijpassende soundtrack componeerde die het zweverige sfeertje extra kracht bijzet. Maar Nolan heeft naar mijn mening een cruciale fout gemaakt waardoor deze goed begonnen sciencefiction drama al snel wordt afgedaan als een lange zit. Daar waar McConaughey nog weet te overtuigen in zijn rol, maken Anne Hathaway evenals David Gyasi en Michael Caine nauwelijks indruk. De meest interessante personages naast Cooper zijn dan ook de meereizende robots TARS (Bill Irwin) en CASE (Josh Stewart), die niet alleen voor interessante dialogen zorgen, maar ook voor komische momenten.

Het acteerwerk moet briljant zijn als je een aangrijpend verhaal wilt vertellen, maar ik kreeg nooit een emotionele band met de personages. De vader-dochter relatie tussen Cooper en zijn briljante dochtertje Murph en hun tragische breuk wanneer de voormalige astronaut besluit om haar te verlaten om deel te kunnen nemen aan de tientallen jaren durende ruimtemissie, moeten ervoor zorgen dat de kijker snel naar een zakdoekje grijpt. Maar ik betrapte mijzelf erop dat ik wat vaker op mijn horloge keek dan naar het IMAX-scherm ondanks dat McConaughey nog zijn stinkende best doet om er iets van te maken. Dan is de conclusie snel getrokken dat Interstellar niet de indrukwekkende film is waarop ik wel had gehoopt.

Zonder ook maar iets te verklappen over de inhoud, moet ik wel concluderen dat het einde een gigantische aanfluiting is. In de slotfase, die dan ook veel te lang duurt, probeert Nolan nog van alles aan te grijpen om zijn vermeende meesterwerk te redden. Terwijl in de openingsfase nog de puntjes op de i werden gezet, is het teleurstellende slot een chaotische en melancholische brij en is het voor de kijker een haast onmogelijke taak om zijn ingewikkelde verhaal, dat hij samen met zijn broer schreef, te doorgronden. En wanneer de puzzelstukjes op zijn plaats vallen vroeg ik mijzelf gelijk af of de film niet een uurtje korter had kunnen duren. Misschien was er dan ook een betere balans geweest tussen de indrukwekkende beelden van de ruimtereis en het drama en was de teleurstelling niet zo groot geweest. De conclusie is dan ook dat Interstellar de hoge verwachtingen niet waarmaakt ondanks dat er ook een paar pluspuntjes te noemen zijn.

0 thoughts to “Interstellar (2014) recensie”

1. Je maakt me bang Paul hahaha. Ik ga er straks heen en zal je zeker even laten weten wat ik er van vind. Ik vond het afgelopen jaar wat films betreft hoe dan ook beetje teleurstellend. Dawn of the Planet of the apes, Gone Girl en Fury staan hoog op het lijstje…. Interstellar ook?? We zullen zien

2. Geweldige film! Geniaal, Mind-blowing, grensverleggend zijn de woorden die me te binnen schoten net nadat de film was afgelopen. Ik vind het dan ook apart dat jij deze mening niet deelt als filmliefhebber zijnde.

Anyways een 8,8 op imdb.com moet genoeg zeggen.