Insurgent

Insurgent (2015) recensie

Het heeft maar eventjes geduurd voordat het al vooraf aangekondigde vervolg op de jeugdfilm Divergent in de bioscoop verscheen, want de filmmaatschappij laat er geen gras over groeien om de boeken die Veronica Roth schreef te verfilmen. Natuurlijk om het veeleisende publiek na de cliffhanger van het eerste deel niet langer in spanning te laten zitten. Het gevolg is wel dat regisseur Neil Burger helaas geen tijd meer had om Insurgent te maken en ook de soundtrack van Junkie XL, die in de eerste film nadrukkelijk aanwezig was en de futuristische sfeer versterkte, ontbreekt. De grote vraag is dan ook of dit ten koste van de kwaliteit gaat of dat Insurgent toch een ruime voldoende op het rapport scoort.

En het antwoord op die vraag is simpel. Insurgent is evenals zijn voorganger een vermakelijke film die van het begin tot het einde vermaakt met als groot pluspunt dat de introducties van de personages evenals een onnodig lange uitleg hoe het post-apocalyptische Chicago waar het verhaal zich afspeelt is ontstaan en hoe de samenleving is opgesplitst in vijf facties niet meer nodig zijn. Dit kwam in de eerste film al uitgebreid aan bod, dus Burger’s opvolger Robert Schwentke kan vanaf de eerste minuut het gaspedaal flink intrappen en bombastische actiescènes op de kijker afvuren.

Tris (Shailene Woodley), haar vriendje Four (Theo James) en haar broertje Caleb (Ansel Elgort) zijn op de vlucht geslagen, omdat zij worden verdacht van het bloedbad waar Divergent mee eindigde. Zij vinden onderdak bij de factie Vriendschap en terwijl de Onverschrokkenheidleiders Max (Mekhi Phifer) en Eric (Jai Courtney) er alles aan doen om de vluchtelingen op te sporen, bedenken zij een plan om de sadistische en manipulatieve Jeanine (Kate Winslet) te vermoorden. Tris zint op wraak en zij rust niet voordat de leidster van de Eruditie-factie aan haar einde is gekomen.

In Insurgent ontbreekt het nog steeds aan een verhaal met diepgang terwijl ook het acteerwerk niet altijd even overtuigend is. Vooral het acteerwerk van hoofdrolspelers Shailene Woodley en Theo James is deze keer iets oppervlakkiger te noemen terwijl nieuwkomer Naomi Watts ook niet weet te overtuigen in haar rol als de leidster van de opstandelingen. En ik snap nu nog steeds niet waarom Mekhi Phifer aan de veelzijdige cast van Insurgent is toegevoegd. Naar mijn mening speelt hij totaal geen rol van betekenis. Daarentegen spelen Kate Winslet en Jai Courtney de rollen van de duivelse Jeanine en de doortrapte Eric fantastisch! Ook Miles Teller, die deze keer meer schermtijd kreeg, doet het prima als de geniepige Peter.

Insurgent evenaart dus zijn voorganger met gemak, want ook Divergent kende wel een paar gelijkwaardige minpunten. En dat is ook helemaal niet erg. Voor een film die toch wel voor het jongere publiek is gemaakt, zorgt deze voor enorm veel kijkplezier en de door Schwentke geregisseerde film scoort dan ook een voldoende op het rapport. Ondanks dat er hier en daar wel een aantal puntjes van kritiek zijn. Voor de liefhebbers van de reeks is dit dus verplichte kost en zij zullen ook niet teleurgesteld worden. Maar het is wel een feit dat Insurgent iets oppervlakkiger te noemen is en niet meer zo mysterieus is als het eerste deel. De nieuwigheid is eraf.

6 gedachten over “Insurgent (2015) recensie

1. Vond het eerste deel beter en deze had een aantal scenes die niet echt logisch waren (zoals het hele gevecht in de trein). Toch ben ik wel benieuwd naar het derde deel.