Insidious (2010) recensie

InsidiousInsidious werd met een hoop bombarie uitgebracht, want dit is volgens de makers de beste horrorfilm uit deze eeuw! Een gewaagde uitspraak als je het mij vraagt. Ondanks dat het horrorgenre in de afgelopen decennia is verpest door ontelbaar veel sequels en B-films, zijn er ook een aantal goede films gemaakt. Films zoals Paranormal Activity die nog altijd voor kippenvel zorgt en het bloedige Saw dat in 2004 voor veel ophef zorgde. Nu is het zo dat de makers van die kaskraker uit 2004 ook verantwoordelijk zijn voor Insidious en als deze film erin slaagt om die te overtreffen, dan kunnen de heren weleens gelijk krijgen.

De film gaat over Josh en Renai die samen met hun kinderen verhuizen naar een prachtige villa, maar al gauw krijgt Renai sterk het idee dat er iets niet pluis is in hun nieuwe onderkomen. Renai is vastbesloten om hulp in te schakelen wanneer de paranormale activiteiten in en rondom het huis toenemen. Een team van paragnosten onderzoekt onder leiding van Elise de activiteiten en samen proberen zij een manier te vinden om de afschuwelijke gebeurtenissen te stoppen en de boosaardige entiteit die er is te verjagen.

Het verhaaltje doet vermoeden dat dit een film is die je al eerder hebt gezien, maar het script dat Leigh Wannell schreef bevat een uniek concept dat mij enorm aanspreekt. Ik wil het niet verklappen, want ik vind dat de kijker dit zelf moet ervaren. Het steekt in ieder geval goed in elkaar en vanaf het begin tot en met het einde is er spanning aanwezig. De film bevat ook een aantal goede schrikmomenten en ook het acteerwerk van hoofdrolspelers Patrick Wilson, Rose Byrne en Lin Shaye is goed te noemen. Desalniettemin gaat het mij wel iets te ver om de door James Wan geregisseerde prent de beste horrorfilm van deze eeuw te noemen, maar dat Insidious een puike griezelfilm is staat als een paal boven water!

4 thoughts to “Insidious (2010) recensie”