Insidious: Chapter 3 (2015) Blu-ray Disc recensie

Insidious: Chapter 3Na twee ijzersterke delen verscheen Insidious: Chapter 3 in de bioscoop. Een prequel die zich 3 jaar voor de gebeurtenissen uit Insidious en Insidious: Chapter 2 afspeelt. Een prequel is per definitie niet slecht, maar je moet als schrijver en regisseur wel goed opletten dat je de puntjes op de i zet. Een gap in het verhaal is al snel een feit en ook de tijdlijnen kunnen weleens gevaar lopen. En door de afwezigheid van James Wan, die zich moest concentreren op het regisseren van Furious 7, vroeg ik mijzelf af of dit derde deel een bestaansrecht zou hebben. Maar schrijver Leigh Whannell besloot om zelf het stokje van Wan over te nemen en zijn opgedane ervaring bij de eerste twee delen te gebruiken om de kwaliteit van het derde deel te borgen. En dat is gelukt!

In Insidious: Chapter 3 draait het om het tienermeisje Quinn Brenner (Stefanie Scott). Ze is haar moeder verloren en zij voelt dat er in haar huis een aanwezigheid is die zij niet kan plaatsen. En als de verschijningen steeds gruwelijker en angstaanjagender worden, besluit zij om de hulp in te schakelen van het medium Elise (Lin Shaye). Elise is gespecialiseerd in het contact met entiteiten en met haar ervaring heeft zij de kracht om Quinn te helpen. In de krochten van het hiernamaals gaat Elise op onderzoek uit, maar daar wordt zij geconfronteerd met haar ergste vijand. De demon die zij ontmoet is de kwaadaardigste in zijn soort en hij heeft het voorzien op de onschuldige tiener. Elise moet dan ook al haar krachten aanwenden om Quinn the redden en de kwaadaardige entiteit te stoppen.

Lin Shaye, Leigh Whannell en Angus Sampson zijn de enige acteurs die terugkeren voor het derde deel in de franchise. Zij vormen het onderzoeksteam dat onder leiding van Lin Shaye’s personage Elise de strijd aangaan met paranormale activiteiten, kwaadaardige entiteiten en geesten uit het hiernamaals. Lin Shaye is weer helemaal in haar nopjes als het krachtige medium terwijl ook haar teamgenoten weer prima acteren. Stefanie Scott doet het als nieuwkomer erg goed als het tienermeisje Quinn terwijl ook Dermot Mulroney de rol van haar vader Sean prima invult. Toch draait deze prequel grotendeels om Elise, haar krachten en de oprichting van het onderzoeksteam dat in Insidious en Insidious: Chapter 2 de familie Lambert helpt om een kwaadaardige entiteit tot een halt toe te roepen.

De special effects zijn weer angstaanjagend goed en een groot aantal schrikmomenten laat het hart regelmatig sneller kloppen. De onheilspellende soundtrack draagt hier een steentje aan bij en het is een compliment waard dat Whannell zich tijdens zijn regiedebuut focust op het behalen van de gelijkwaardige kwaliteit van de films die zijn collega James Wan eerder regisseerde. Hij slaagt erin om van het derde deel een film te maken die zijn voorgangers eenvoudig evenaart. En de lat lag hoog! De liefhebbers van het genre zullen dan ook weer een hoop plezier beleven aan dit deel hoewel ik mezelf na afloop afvroeg “en wat nu?”. Hopelijk komt Whannell met een interessant verhaal voor een mogelijk vierde deel op de proppen.

Sony Pictures Home Entertainment brengt Insidious: Chapter 3 een week voor Halloween op de markt op zowel DVD als Blu-ray Disc en ik mocht van de filmmaatschappij een kritische blik werpen op de laatstgenoemde versie. Het beeld staat in het formaat 2.39:1 en in 1080p op het schijfje en de kwaliteit is uitstekend! Ook de krachtige DTS-HD Master Audio 5.1 soundtrack klinkt subliem! De Blu-ray Disc staat ook tjokvol met interessant bonusmateriaal. Naast een uitgebreide making of en verwijderde scènes, nemen we ook een kijkje achter de schermen bij het maken van de scène met het auto-ongeluk. In de special macabere creaties krijgen we ook meer te zien over de make-up effecten en hoe de entiteiten uit Insidious: Chapter 3 tot stand zijn gekomen. En in de featurette Cherry Glazerr – Tiptoe Through the Tulips krijgen we een unieke blik op het maken van de song. Maar dat is nog niet alles! In de special Being Haunted vertelt Michael J. Kouri over zijn dagelijkse werkzaamheden als medium. Scary but entertaining!

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie exemplaar.

0 thoughts to “Insidious: Chapter 3 (2015) Blu-ray Disc recensie”

1. De Insidious films zijn van die typische horrors waar je je koppie even bij moet houden. Dit deel heb ik nog niet gezien maar dat rechtvaardigd wellicht wel een Insidious avondje. Jammer dat we geen 2e Halloweendag hebben ofzo.