Inside Out

Inside Out (2015) 3D Blu-ray Disc recensie

Hoe werkt het menselijke brein en hoe ziet dat er eigenlijk uit? Dat vroegen de filmmakers van Inside Out zichzelf ook af, maar het is hen uiteindelijk toch gelukt om dit op een hele leuke wijze in beeld te brengen in de Disney Pixar animatiefilm die door Pete Docter werd geregisseerd. Volgens het productieteam van Inside Out is het menselijke brein niets meer dan een fabriek waar herinneringen en ervaringen worden opgeslagen en ervoor zorgen hoe je als persoon ergens op reageert en ergens in uitblinkt, maar ook waar de vijf figuurtjes Plezier, Angst, Woede, Afkeer en Verdriet de scepter zwaaien en je emotionele reacties controleren.

En je kunt het wellicht al raden. Het gaat op den duur vreselijk fout als de figuurtjes in het hoofdkantoor van het brein van het meisje Riley (Kaitlyn Dias) onenigheid krijgen waardoor het hele proces wordt stilgelegd. En tot overmaat van ramp belanden Plezier (Amy Poehler) en Verdriet (Phyllis Smith) in het niemandsland van Riley’s brein en ze moeten dan ook de handen ineenslaan om hun weg naar het hoofdkantoor weer terug te vinden. In een knotsgek avontuur beleven de twee figuurtjes een avontuur waarin torenhoge archiefkasten vol met Riley’s herinneringen, de droomstudio waar men iedere avond druk bezig zijn om voor Riley de mooiste dromen te produceren en Riley’s oude denkbeeldige vriendje Bing Bong (Richard Kind) de hoofdrollen opeisen.

Inside Out is dan ook een leuke animatiefilm voor het hele gezin, maar niet zo episch als ik had verwacht. Mijn verwachtingen waren misschien wel iets te hoog, want de door Pete Docter en Ronnie Del Carmen geregisseerde film bevat alle ingrediënten om een leuke filmavond te garanderen. De animaties zien er fantastisch uit, er zijn genoeg hilarische fragmenten aanwezig om een brede glimlach op het gezicht te kunnen toveren en het innovatieve verhaal is goed uitgewerkt. Dat mag ook wel, want in mijn gesprek met Production Designer Ralph Eggleston leerde ik ook dat de makers maar liefst vijf jaar aan deze film hebben gewerkt. En dat terwijl het produceren van de meeste Disney Pixar films die tot op heden zijn verschenen niet meer dan drie en een half jaar in beslag neemt.

Nu ik wist wat ik kon verwachten, beviel de film mij de tweede keer een stuk beter. En ik ben dan ook laaiend enthousiast over de kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die vanaf heden verkrijgbaar is. Met dank aan The Walt Disney Company Benelux mocht ik de 3D Blu-ray Disc uitvoering beoordelen en ondanks dat ik geen fan ben van de 3D technologie, ben ik wel enorm enthousiast over de 3D effecten van deze film. Ik gebruik mijn 3D televisie bijna nooit en dat is eigenlijk jammer, want de 3D versie van Inside Out bevestigd opnieuw dat een animatiefilm van dit formaat in 3D enorm vermakelijk kan zijn. Het voegde echt iets toe aan de ervaring en dat is ook mede te danken aan bepaalde shots die zodanig zijn geanimeerd dat er optimaal gebruik kon worden gemaakt van deze techniek.

Het beeld, dat in het formaat 1.78:1 en in 1080p op de schijfjes staat, is van een uitstekende kwaliteit. De kleuren spatten van het scherm terwijl er geen storende factoren, zoals ruis of vertraging, aanwezig zijn. Ook de DTS-HD Master Audio 7.1 soundtrack klinkt meer dan uitstekend. Het is wel zo dat alleen de Engelstalige versie in dit formaat te beluisteren is. De Nederlandse, Vlaamse en Franse versies staan in de respectievelijke formaten Dolby Digital 5.1 en Dolby Digital Plus 7.1 op de discs.

Ook op het gebied van bonusmateriaal heeft de consument niets te klagen, want de schijfjes worden prima opgevuld met leuke extra’s. Op de schijf met de 3D film staat de videoclip van het liedje Lava en ook deze clip is natuurlijk volledig computergeanimeerd. Deze videoclip vinden we ook terug op de reguliere Blu-ray schijf met de 2D film. Maar op deze schijf staan nog meer extra’s, zoals de nieuwe korte film Riley’s first date? met daarin een hoofdrol voor Woede, audiocommentaren van regisseur Pete Docter, mede-regisseur Ronnie Del Carmen en producent Jonas Rivera, en de special De weg naar Pixar: de vrouwen van Inside Out waarin de vrouwelijke castleden en teamleden aan het woord komen over hun werkzaamheden voor de animatiestudio en hoe zij in de wereld van animatiefilms zijn belandt. Maar dat is nog niet alles, want in de leuke featurette Gemengde Gevoelens komen de makers van Inside Out aan het woord over hoe zij hun ideeën uiteindelijk hebben vertaalt naar het scherm. Hier sprak ik ook met Ralph Eggleston over tijdens het interview dat ik mocht afnemen en de Production Designer is ook in deze special te zien en te horen.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het 3D Blu-ray recensie exemplaar.

2 gedachten over “Inside Out (2015) 3D Blu-ray Disc recensie