Inherent Vice

Inherent Vice (2014) recensie

De ietwat psychedelische filmposter van Inherent Vice werkt als een sterke magneet die bij mij een gezonde nieuwsgierigheid naar de door Paul Thomas Anderson geregisseerde misdaad/komedie creëerde. Ik kon dan ook niet wachten om de Blu-ray Disc in de speler te stoppen op het moment dat het schijfje op mijn deurmat viel. En een film met geweldige acteurs, zoals Joaquin Phoenix, Josh Brolin en Reese Witherspoon, moet toch wel een topper zijn, toch? Als ik eerlijk ben waren mijn verwachtingen misschien iets te hooggespannen, want Inherent Vice is niet de flitsende misdaadfilm die ik had verwacht. Desalniettemin schotelt Anderson de kijker opnieuw een onderhoudende film vol plotwendingen en intriges voor.

Joaquin Phoenix heeft in de afgelopen jaren bewezen dat hij een veelzijdige acteur is en ook als de blowende privédetective Larry “Doc” Sportello doet hij het fantastisch! Sportello raakt verwikkeld in een web van leugens en bedrog als hij een bezoekje krijgt van zijn ex-vriendin Shasta (Katherine Waterston). Shasta heeft een relatie met de rijke vastgoedhandelaar Michael Wolfmann (Eric Roberts), maar ze is bang dat Michael door het toedoen van zijn overspelige vrouw in het gekkenhuis belandt. Sportello gaat op onderzoek uit om de zaak tot op de bodem uit te zoeken, maar al gauw staat de politie bij hem op de stoep.

Zowel Michael als Shasta zijn van de aardbodem verdwenen en de cynische rechercheur Christian “Bigfoot” Bjornsen (Josh Brolin) verdenkt de privédetective van kidnapping en moord. Met hulp van zijn goede vriend en advocaat Sauncho Smilax (Benicio Del Toro) weet de verwilderde speurder een gevangenisstraf te ontlopen, maar Bjornsen is niet van plan om zich gedeisd te houden. Hij blijft hem opjagen en voor Sportello zit er niets anders op dan om zijn onschuld te bewijzen. Maar de enige manier om dat te kunnen doen is om Shasta en haar rijke minnaar te vinden. In zijn speurtocht krijgt hij niet alleen hulp van Smilax, maar ook van de losbandige muzikant Coy Harlingen (Owen Wilson).

Inherent Vice is vooral een film die het moet hebben van intrigerende dialogen, want de film is allesbehalve spannend en er zijn geen actiemomenten die je op het puntje van je stoel laten zitten. Dat kan als een manco worden gezien, maar ik vind het juist enorm sterk dat Anderson op deze manier de kijker weet te vermaken. Je kunt dan ook geen moment de aandacht verliezen, want de uiteenlopende personages worden in een rap tempo geïntroduceerd en het verhaal springt soms van de hak op de tak. Ik vond het soms erg verwarrend en ook lastig om de film te doorgronden. Maar de vraag is ook of dat nodig is! Het advies is dan ook om Inherent Vice te beleven, want de antwoorden op je vragen worden in de slotfase vanzelf beantwoord.

Door het overtuigende acteerwerk word je meegezogen in het web waarin de kleurrijke personages verwikkeld zijn en paranoia de boventoon voert. Vooral Sportello stelt zichzelf regelmatig de vraag wie hij kan vertrouwen en wat de dubbele agenda’s van zijn mede- en tegenstanders zijn. Naast een uitstekend acterende Joaquin Phoenix is het ook Josh Brolin die in zijn scènes alle aandacht opeist met zijn geweldige vertolking van de verbitterde rechercheur Bigfoot. Maar dat neemt niet weg dat ook Reese Witherspoon, Owen Wilson en de Katherine Waterston hun rollen prima spelen! En door het groot aantal hilarische fragmenten, die Inherent Vice luchtig maken, weet de filmmaker de aandacht van de kijker vast te houden. Ik heb er in ieder geval veel plezier aan beleeft ondanks dat de verfilming van het gelijknamige boek van auteur Thomas Pynchon wel een bijzondere en ietwat verwarrende filmervaring is.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment mocht ik de Blu-ray Disc beoordelen. Door het kleurenpalet dat Anderson heeft gebruikt komt deze film uitstekend tot zijn recht op Blu-ray Disc. Het beeld, dat in het formaat 1.85:1 op de schijf staat, is haarscherp en vrij van imperfecties. Soms lijkt het beeld iets wazig, maar dat is opzettelijk in de film verwerkt om de dromerige sfeer meer kracht bij te zetten. De krachtige DTS-HD MA track die aanwezig is klinkt uitstekend! De bonusmaterialen zijn Los Paranoias, Shasta Fay, Th Golden Fang en Everything in this dream. Voor de gebruiker van ULTRAVIOLET wordt er ook een digitale UV-code meegeleverd om deze film aan je digitale bibliotheek toe te voegen.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 gedachten over “Inherent Vice (2014) recensie

1. Dit mag dan wel een Paul Thomas Anderson film zijn, toch trekt de film mij helemaal niet. Wel zal ik hem vroeg of laat gaan kijken juist vanwege al het aanwezige talent zowel voor als achter de camera.

2. Alhoewel er elementen zijn aan deze film die ik zeker kan waarderen, was deze film niet aan mij besteed. Verhaal is voor mij toch het meest belangrijke en dat was (bewust) een rotzooitje.