Independence Day (1996) recensie

Independence DayIk herinner mij het nog als de dag van gisteren. Bijna twintig jaar geleden zat ik als klein jongetje met een schoolreisje gevoel in de bioscoopstoel om te kijken naar de sciencefictionfilm Independence Day van regisseur Roland Emmerich en ik was direct een fan! Ik heb de film dan ook tientallen keren gezien en het blijft toch één van mijn favorieten. Het is een geweldige spektakelfilm die van het begin tot het einde vermaakt hoewel ik moet concluderen dat de special effects inmiddels wel gedateerd zijn. Maar dat mag naar mijn mening de pret zeker niet drukken!

Independence Day valt met de deur in huis. Gigantische ruimteschepen zetten koers richting de wereldsteden van de Aarde terwijl de nietsvermoedende wereldbevolking de dag begint. Hoewel er hoop is dat het buitenaardse ras vriendelijk is, wordt het tegendeel keihard bewezen als zij met een gigantische schietkracht de steden stuk voor stuk vernietigen. Kabelreparateur David (Jeff Goldblum) is de enige die een stukje van de geavanceerde buitenaardse technologie weet te ontcijferen en hij slaat samen met de Amerikaanse President Whitmore (Bill Pullman) en straaljagerpiloot Steven Miller (Will Smith) de handen ineen om een plan te verzinnen waarmee zij de vijand kunnen uitschakelen.

Na genregenoot Stargate, richt Roland Emmerich zich op de potentiële kaskraker die dan ook een enorm succes bleek te zijn. Het is aan de filmmaker toevertrouwd om een spektakelfilm van dit kaliber uit de grond te stampen en Independence Day is dan ook een film waarin de focus ligt op de vernietiging van steden, zoals New York, Washington en Los Angeles, maar ook op de visuele effecten. Voor die tijd waren die dan ook uitstekend te noemen, maar bijna twintig jaar later moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat de gedateerde effecten lang niet meer zo indrukwekkend zijn als toen.

De verhoudingen van de gigantische ruimteschepen lijken af en toe niet te kloppen terwijl de computeranimaties mij niet meer weten te overtuigen. Maar dat is niet erg! Door de komische fragmenten, waar Will Smith en Randy Quaid grotendeels verantwoordelijk voor zijn, is Independence Day een luchtige film die je zeker met een korreltje zout moet nemen. En de film roept nog steeds fijne herinneringen op en dat is ook wel iets waard in mijn ogen. Desalniettemin zou de film met deze kwaliteit lang niet zo’n succes zijn als deze vandaag zou worden uitgebracht.

2 thoughts to “Independence Day (1996) recensie”