In Time (2011) recensie

In TimeIn de nabije toekomst is tijd het betaalmiddel. Een kopje koffie kost vier minuten terwijl een dag zwoegen in de fabriek een aantal uren oplevert. De rijke mensen hebben het eeuwige leven terwijl het merendeel van de bevolking noodgedwongen van dag tot dag leeft. Datzelfde geldt voor Will Salas (Justin Timberlake), een fabrieksarbeider die bij toeval een rijkaard tegen het lijft loopt en diens tijd erft als de onbekende man zichzelf van het leven berooft. Met meer dan een eeuw aan tijd op zijn klok kan Will zich alles veroorloven waar hij altijd al van droomde. Maar zijn nieuw verworven rijkdom is niet zonder gevaren als de kortzichtige tijdwachters hem verdenken van moord en diefstal. In een zenuwslopende race tegen de klok doet Will er alles aan om zijn onschuld te bewijzen.

Een trailer van een nieuwe bioscoopfilm kan soms erg misleidend zijn en dat blijkt ook wel als ik na ruim twee uur ietwat teleurgesteld de zaal verlaat na het zien van de futuristische actiethriller In Time. Ik had toch stiekem gehoopt op een spannende actiefilm, maar met deze verwachtingen kom je als filmliefhebber toch van een koude kermis thuis. Regisseur en scenarist Andrew Niccol slaagt er niet in om het publiek een vermakelijke film voor te schotelen, wat niet alleen te wijten is aan de filmmaker en de matige special effects, maar ook aan het slechte acteerwerk van de hoofdrolspelers.

De hoofdrol in deze matige actie/thriller is voor Justin Timberlake die vorig jaar met zijn rol in de ijzersterke speelfilm The Social Network bewees een verdienstelijke acteur te zijn. Ook in films als The Love Guru en Black Snake Moan deed de 30-jarige zanger het niet onaardig, maar als antiheld Will Salas slaat hij de plank compleet mis. Het is overduidelijk geen rol die hem op het lijf is geschreven, maar ook zijn tenenkrommende slechte acteerprestaties zijn een grote ergernis.

Ook tegenspeelster Amanda Seyfried kent een slecht jaar, want na haar matige optreden in de duistere sprookjesfilm Red Riding Hood weet de 26-jarige actrice in de rolprent van Niccol nauwelijks te overtuigen als de rijke Sylvia Weis. Het is ook een groot manco dat er geen chemie tussen de hoofdrolspelers aanwezig is. De redding lijkt dan in de persoon van Cillian Murphy te komen, want de acteur speelde de afgelopen jaren sterke rollen in Batman Begins, diens opvolger The Dark Knight en in de spectaculaire thriller Inception. Maar ook de Ierse acteur weet niet zijn stempel op de rol van de gedreven tijdwachter Raymond Leon te drukken.

Het concept van In Time is vrij uniek. Alleen de uitwerking daarvan is ronduit slecht te noemen. Niet alleen de acteerprestaties zorgen voor een teleurstelling, maar ook het feit dat er nauwelijks een goed uitgewerkt verhaal aanwezig is maakt deze film geen topper in het genre. Daarnaast valt men continu in herhaling, wat de film enorm saai maakt. Het punt waarop de creatie van Niccol definitief haar punten verliest is tijdens de eerste confrontatie met een zeer belabberde computeranimatie. Anno 2011 mag je toch verwachten dat deze met de huidige technieken en beschikbare budgetten realistisch oogt, maar helaas is dit op zijn zachts uitgedrukt niet het geval.

Ik ben van mening dat je over films altijd iets positiefs en negatiefs kunt zeggen, maar In Time bevat helaas weinig pluspunten. Voor mij persoonlijk was het korte optreden van Olivia Wilde – die een veel te kleine rol krijgt toebedeeld – het hoogtepunt van de film. Maar de matige acteerprestaties, het slecht uitgewerkte verhaal en de belabberde visuele effecten maken In Time misschien wel dé teleurstelling van het jaar. Van de regisseur van onder andere S1mone en Lord of War, maar ook van de ervaren sterrencast had ik toch veel meer verwacht.

Steun Filmliefhebber.com