Immortals (2011) recensie

ImmortalsTheseus (Henry Cavill) is een sterfelijke man die door Zeus (Luke Evans) wordt gekozen om de strijd tegen de maniakale Koning Hyperion (Mickey Rourke) te voeren. De rampage van de maniakale vorst laat in Griekenland zijn sporen na. Hij is driftig op zoek naar het ultieme wapen dat de kracht bezit om de wereld te vernietigen. Aan de strijdlustige Theseus en de Goden de taak om deze krankzinnigheid te stoppen voordat het ultieme wapen in de verkeerde handen valt.

De studio kiest ervoor om in elke vorm van communicatie rondom Immortals te vermelden dat de producers eveneens aan de fantastische actiefilm 300 hebben meegewerkt. En gezien het feit dat de film in hetzelfde genre thuishoort, is een vergelijking haast onvermijdelijk. Maar het is dan toch de truc om dit niet te doen hoewel het duidelijk mag zijn dat Singh op bepaalde gebieden zich heeft laten inspireren door de Zack Snyder creatie. Onder het motto “beter goed gejat, dan slecht verzonnen” komt de Indiase filmmaker hiermee weg, maar men moet in het achterhoofd houden dat Immortals eigenlijk niets te maken heeft met de productie uit 2006.

Het megabudget dat Tarsem Singh tot zijn beschikking kreeg is goed besteed aan kleurrijke decors, fantastische kostuums en verbluffende special effects. Het 3D effect komt uitstekend tot zijn recht en je hebt als bezoeker toch regelmatig de neiging om een dwarrelend hoofd of afgehakt been uit de lucht te grissen. Ik zag een aantal van mijn medebezoekers een aantal keren wegduiken wanneer enkele bloedspetters van het scherm spatte. Op dat gebied is de filmmaker volledig geslaagd om het publiek te vermaken.

Ook de brute gevechten, grove en soms zelfs choquerende scènes maken deze film lekker rauw en het zorgt voor genoeg entertainment. Het is niet iedereen zijn ding, maar de actiejunk en liefhebbers van grof geweld zullen aan Immortals een hoop plezier beleven. Wat Singh goed doet is het toepassen van de slow motion techniek waardoor een onthoofding of een onvrijwillige amputatie lekker expliciet in het beeld komt. Ja, het is misschien gestolen van een bekende genregenoot, maar dat maakt het niet minder spectaculair en vermakelijk.

Wat een grote ergernis is, is het flinterdunne verhaal dat weinig om het lijf heeft en zelfs bij tijd en wijle kant noch wal slaat. Negentig minuten vol gas is misschien iets teveel van het goede en waarschijnlijk ook niet mogelijk wegens het gelimiteerde budget. Maar de lange en saaie dialogen zijn slaapverwekkend en oninteressant. Dat is mede te wijten aan het matige acteerwerk van de acteurs. Mickey Rourke is als de kwaadaardige Koning Hyperion een imponerende verschijning, maar zijn acteerwerk is dramatisch. Daarnaast is hij nauwelijks te verstaan door al dat onduidelijk gemompel, wat in de afgelopen jaren min of meer zijn negatieve handelsmerk is geworden.

De hoofdrol is voor de jonge Henry Cavill die hoogstwaarschijnlijk met de titelrol in de aankomende Superman-film zal doorbreken in Hollywood. Maar als dappere strijder in Immortals komt hij niet lekker uit de verf. Het is allemaal te geforceerd, wat de geloofwaardigheid van de film niet ten goede komt. Ook Stephen Dorff en zelfs de ervaren John Hurt schieten tekort als het aankomt op hun acteerprestaties. Slumdog Millionaire-actrice Freida Pinto doet het nog aardig als het beeldschone orakel.

En zijn die acteerprestaties of het uitgediepte verhaal wel zo belangrijk in een film als Immortals? Welnee! Dit is de film waarin het betere hakwerk centraal staat. Tarsem Singh pakt flink uit met de miljoenenproductie en hij brengt alle smerigheden en gewelddadigheid lekker expliciet in beeld. Gelukkig is de film voor zeventig procent gevuld met deze ranzige praktijken, maar de resterende speelminuten worden helaas gedomineerd door een slecht verhaal en tenenkrommende acteerprestaties. Maar wie daar doorheen kan prikken en kan genieten van een avondje gruwelheden, zal aan deze avonturenfilm een hoop plezier beleven.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

0 thoughts to “Immortals (2011) recensie”