III (2015) DVD recensie

IIIHet is eind oktober en de herfst is nu toch echt begonnen. De klok is weer een uur naar achteren gezet, ik ga als het donker is de deur uit en ik kom als het donker is weer thuis en ik vul de avonden het liefst op met een goede horrorfilm of een spannende thriller. Toen ik voor het eerst iets las over de Russische horrorfilm III, werd ik nieuwsgierig naar de door Pavel Khvaleev geregisseerde film en na het zien van deze film heb ik toch een beetje mixed feelings. In mijn recensie lees je waarom.

III vertelt het verhaal over de twee zusjes Mirra (Lyubov Ignatushko) en Ayia (Polina Davydova) die na een uitbraak van een dodelijk virus in het kleine dorpje hun moeder verliezen. Mirra kan het verlies niet verwerken zij wordt eveneens ziek. Op een dag ontvangt Ayia een brief en zij wordt gedwongen om Mirra in de steek te laten. Alle inwoners die de symptomen van dit onbekende virus hebben moeten in quarantaine, maar Ayia is niet van plan om haar zus aan haar lot over te laten. Daarom schakelt zij de hulp in van de jonge dorpspriester Herman (Evgeniy Gagarin).

Herman helpt de zusjes om onder te duiken en hij heeft een plan om Mirra van de onvermijdelijke dood te redden. Met een bijzonder sjamanistisch ritueel kan hij het onderbewustzijn van Ayia overbrengen naar dat van haar zus. Alleen in het onderbewustzijn kan zij de ware toedracht van haar ziekte achterhalen. In een wereld waar alles mogelijk is, vreemde entiteit verblijven en Mirra vecht voor haar leven, moet Ayia de waarheid onder ogen komen om haar zus te bevrijden.

III scoort punten met de naargeestige setting van het grauwe dorp waar het verhaal zich afspeelt, maar ook de wereld van Mirra’s onderbewustzijn is zorgvuldig in elkaar gezet en deze is betoverend en tegelijkertijd luguber te noemen. De make-up effecten zijn zeer overtuigend evenals het acteerwerk van de 3 hoofdrolspelers Lyubov Ignatushko, Polina Davydova en Evgeniy Gagarin. Toch heb ik mixed feelings na het zien van deze film. De film duurt slechts 80 minuten en ik kan het niet helpen om mezelf af te vragen waarom de filmmakers niet meer tekst en uitleg geven over het verleden van de zusjes, het virus dat uit het niets opduikt en de achtergrond van de ietwat eigenaardige priester die uit het niets naar een ritueel grijpt dat niet door zijn eigen geloof wordt gesteund.

Veel vragen blijven dus onbeantwoord en het verhaal wordt toch niet helemaal naar voldoening uitgewerkt. Het is jammer, maar niet erg genoeg om III af te doen als een matige film. Deze is fascinerend en mysterieus genoeg om de kijker te vermaken. Daarnaast ben ik te spreken over de DVD release die Just Entertainment op de markt brengt. Zowel het beeld als het geluid is van een goede kwaliteit en deze versie wordt geleverd in een stijlvolle kartonnen slipcase. Desalniettemin is het wel jammer dat er geen bonusmateriaal aanwezig is.

Score: 6,0

Met dank aan Just Entertainment voor het DVD recensie exemplaar.

0 thoughts to “III (2015) DVD recensie”