I, Frankenstein

I, Frankenstein (2014) recensie

Het is niet de eerste keer dat het welbekende verhaal over het monster van Frankenstein een hoofdrol opeist in een film. Robert De Niro speelde het wezen in 1994 in de film Frankenstein op formidabele wijze. In de door Stuart Beattie geregisseerde prent mag Aaron Eckhart aantreden als de creatie van wetenschapper Viktor Frankenstein. Het grote verschil met zijn genregenoten is dat I, Frankenstein een actievolle en visueel spektakel is dat voor een hele andere kijk op het verhaal zorgt. En Eckhart, die normaliter niet snel een hoofdrol krijgt toebedeeld, doet het helemaal niet onaardig als het hoofdpersonage.

Na een korte introductie en een stukje geschiedenis, verplaatst het verhaal zich naar het heden waar er een oorlog tussen de zogenaamde Gargouilles en demonen gaande is. Het monster van Frankenstein, in de film omgedoopt tot Adam, valt met zijn neus in de boter. Adam kent zijn plaats in de wereld maar al te goed en het duurt niet lang voordat hij zijn brute kracht, conditie en incasseringsvermogen benut om de demonen één voor één uit te schakelen. De actiescènes volgen elkaar in rap tempo op en it’s never a dull moment. Daarom kijkt de film ook lekker weg.

Het acteerwerk is op orde. Naast Eckhart zien we Bill Nighy die de rol van de demonenprins Naberius voor zijn rekening neemt. Als de slechterik komt de routinier prima uit de verf. Als je het mij vraagt is hij een perfecte casting. Desalniettemin is I, Frankenstein geen film die het van de acteerprestaties van de hoofdrolspelers moet hebben. Het plezier wordt grotendeels verzorgd door de bombastische actie en de verbluffende special effects. In ieder geval worden de actiejunks op hun wenken bediend. Daarnaast is het verhaal onderhoudend genoeg om de interesse van het publiek vast te houden. Voor mij persoonlijk is deze film een aangename verrassing gebleken en ik ben ervan overtuigd dat menig liefhebber van dit soort films die mening met mij deelt.

[usr 2.0 size=20]

0 thoughts to “I, Frankenstein (2014) recensie”

1. Leuk geschreven recensie! Ik weet zelf niet goed wat ervan moet verwachten, de zoveelste film met Frankenstein, maar heb er toch al veel goeds over gelezen. Misschien toch maar eens gaan kijken …