How To Train Your Dragon

How to Train Your Dragon (2010) recensie

Ik ben een liefhebber van computeranimaties en dan in het bijzonder die van studio Disney Pixar. Het is telkens weer genieten van kleurrijke en grappige karakters in films zoals Toy Story, Finding Nemo en The Incredibles. Maar ook de animatiefilms van tegenhanger Dreamworks zorgen altijd voor enorm veel kijkplezier. Na het succes met de films van Shrek, Kung Fu Panda en Madagascar, werd in 2010 het boek How to Train Your Dragon van Cressida Cowell verfilmd.

In deze mooie animatiefilm volgen we Hiccup, een kleine Viking die in tegenstelling tot zijn familieleden en leeftijdsgenootjes niet de oerkracht heeft om hun dorp Berk te beschermen tegen de constante dreiging van de draken. Op een dag ontmoet hij het kleine draakje Toothless dat door een handicap niet in staat is om te vliegen. Al gauw gebruikt Hiccup zijn wetenschappelijk kennis om het draakje te helpen en in ruil leert hij hoe hij draken met verschillende methodes kan bestrijden. Er ontstaat een hechte vriendschap tussen het vriendelijke draakje en de Viking terwijl het hele dorp zich klaarmaakt voor de eindstrijd tegen het vuurspuwende gevaar.

Naast de mooie computeranimaties kan het publiek volop genieten van de hilarische karakters. Er is ruimte voor doordachte humor, maar ook slapstick en onderbroekenlol zorgen voor het nodige vermaak. Ik ben in ieder geval een fan van het schattige draakje Toothless die in tegenstelling tot zijn soortgenoten klein is en ontzettend grappige gelaatsuitdrukkingen heeft. Het is gewoon een puppy met vleugels die niet praat, maar met zijn doen en laten mijn sympathie wist te winnen.

Daarentegen ben ik niet echt een fan van Hiccup en dat heeft alles te maken met de irritante stem van Jay Baruchel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik sowieso geen fan ben van deze acteur. Gelukkig compenseren stemacteurs Gerard Butler als Hiccup’s bekrompen vader Stoick, Craig Ferguson als de drakentrainer Gobber en Jonah Hill als de arrogante Snotlout Hiccup’s tekortkomingen uitstekend.

Regisseurs Chris Sanders en Dean DeBlois leveren een puike animatiefilm af. De heren hebben beiden een Disney-verleden en die invloeden zie je ook wel terug in deze prent. Er is oog voor detail, de computeranimaties zijn fantastisch en er is aandacht besteed aan de uitwerking van het verhaal. Desalniettemin heeft de film wel zijn eigen identiteit en is How to Train Your Dragon een mooie aanvulling op de reeds bestaande franchises van Dreamworks. Ik ben dan ook heel benieuwd of het tweede deel het succes van zijn voorganger evenaart al dan niet overtreft.

0 thoughts to “How to Train Your Dragon (2010) recensie”