House of Cards

House of Cards – Seizoen 3 (2015) recensie

Na twee spectaculaire seizoenen van de populaire serie House of Cards, kon ik niet wachten om met het derde seizoen te beginnen. Ik was benieuwd naar het vervolg waarin Kevin Spacey opnieuw de hoofdrol als de doortastende politicus Frank Underwood speelt. En ik zeg alvast bij deze dat je niet verder moet lezen als je geen spoilers op prijs stelt. Maar ik probeer om zo weinig mogelijk prijs te geven over het voorlopig laatste seizoen. Het derde seizoen gaat verder waar het tweede seizoen eindigt. Frank legt de eed af terwijl hij eindelijk zijn plaats in de Oval Office inneemt. Als President van de Verenigde Staten krijgt hij te maken met de bureaucratie van zijn staf en het congres terwijl hij er alles aan doet om zijn American Works programma van de grond te krijgen en hij door het illegale gebruik van pensioen- en rampenfondsen de steun van zowel de regering als het Amerikaanse volk verliest. Maar Frank’s grootste uitdaging in zijn eerste jaar als de wereldleider is om de relatie met zijn vrouw Claire (Robin Wright) te redden.

In het derde seizoen, dat helaas minder sterk is dan de voorgaande seizoenen, draait het verhaal veel meer om de persoon Frank, zijn inmiddels moeizame relatie met zijn vrouw en zijn eenzame bestaan als zijn werkdag als de President van de Verenigde Staten voorbij is. Natuurlijk zijn er snode plannen die uitgevoerd moeten worden en Frank is nog steeds de wolf in schaapskleren die er alles aan doet om zijn doel te bereiken. En er is ook een nieuwe tegenstander te bespeuren in de persoon van Heather Dunbar. De juriste besluit om zich kandidaat te stellen voor het Presidentschap in 2016 waardoor zij de directe tegenstander van Frank wordt. Het levert smakelijke scènes op waarin de twee Presidentskandidaten elkaar proberen uit te schakelen. De rol van de doortastende Heather Dunbar wordt uitstekend gespeeld door Elizabeth Marvel.

Frank wordt langzaam maar zeker in het nauw gedreven. Hij krijgt uit alle kanten weerstand en er is niemand die hij kan vertrouwen. Zelfs zijn eigen vrouw lijkt een dubbele agenda te hebben. Hij zoekt dan ook troost bij zijn nieuw verworven terreinknecht Freddy (Reg E. Cathey), die na een debacle zijn spareribsrestaurant heeft moeten sluiten en via het programma van zijn voormalige klant weer aan het werk is. Na twee zenuwslopende seizoenen is het misschien prettig dat het derde seizoen iets milder is, maar ik had er toch wel iets meer van verwacht. Misschien werkt men toe naar een zenuwslopend vierde seizoen dat onlangs is aangekondigd. In ieder geval sluit de serie af met een bizarre cliffhanger en op dat moment realiseer ik mij dat het nog ruim een jaar duurt voordat ik kan zien hoe het verder gaat. Maar het is het wachten waard, want ook na een ietwat minder sterk seizoen is en blijft House of Cards een briljante serie. Ik kijk enorm uit naar het vervolg!

[usr 5.0 size=20]

6 gedachten over “House of Cards – Seizoen 3 (2015) recensie

1. Hoor toch van veel mensen dat ze het derde seizoen tegen vinden vallen, maar naar mijn mening komt dat omdat er meer van hetzelfde verwacht wordt. Dat is juist niet het geval omdat de twee nu aan de top staan en hun doel bereikt hebben. Ze hebben geen gezamenlijk doel meer en richten zich nu op andere zaken (waaronder elkaar)….het doel is nu om een blijvende indruk achter te laten en de eerdere tactieken zouden nu niet meer goed werken. Vond juist van de drie seizoenen het tweede de mindere.