House of 1000 Corpses (2003) recensie

House of 1000 CorpsesDe grote vraag is of de leadzanger van een metalband de kwaliteiten in huis heeft om ook een carrière in de filmwereld te achtervolgen. Met zijn inmiddels tot cultstatus verheven regiedebuut House of 1000 Corpses bewijst Rob Zombie dat dit wel degelijk kan! De exploitatie-horror is een mooie hommage aan de Grindhouse-films uit de jaren zeventig en het is dan ook niet zo vreemd dat deze film vol met kleurrijke personages, bloedige martelscènes en functioneel naakt, zich in de jaren zeventig afspeelt.

De film begint zoals vele genregenoten met een groepje tieners dat op zoek gaat naar avontuur. Bij het pompstation slash horrormuseum slash cafetaria van de eigenaardige Captain Spaulding (Sid Haig), leren de tieners over de lokale seriemoordenaar Dr. Satan. De krankzinnige arts zou volgens het verhaal tientallen tieners uit de buurt tot aan de dood toe hebben gemarteld en de legende vertelt dat zijn graf niet ver van hun huidige locatie ligt. En ja, dan kunnen de onbezonnen en aangeschoten studenten het niet laten om hiernaar op zoek te gaan.

Onderweg pikken zij de sexy lifter Baby Firefly (Sheri Moon) op en dat hadden zij beter niet kunnen doen. Al gauw wordt het gezelschap meegevoerd naar de afgelegen boerderij van de familie Firefly waar haar opa Hugo (Dennis Fimple), moeder (Karen Black), broertje Tiny (Matthew McGrory) en oudere broer Otis (Bill Moseley) hen onderwerpen aan sadistische martelingen en seksuele handelingen. Zij zijn belandt in het House of 1000 Corpses.

Zombie’s manier van editen zorgt er uiteindelijk voor dat de uit 2003 afkomstige film aanvoelt als een authentieke Grindhouse-productie waarmee hij het randje van de goede smaak opzoekt. Zoals gezegd worden expliciete beelden van de sadistische martelingen niet geschuwd en het bloed vloeit rijkelijk. Het flinterdunne verhaal heeft misschien maar weinig om het lijf, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Sheri Moon en Bill Moseley hebben overduidelijk plezier in het spelen van de rollen van Baby en Otis Firefly terwijl Sid Haig alle aandacht opeist met zijn briljante vertolking van de maniakale Captain Spaulding. Als simpele slasher en met als doel om het publiek te choqueren, slaagt Zombie met gemak om de kijker een vermakelijke horrorfilm, die zeker naar meer smaakt, voor te schotelen.