Horrible Bosses (2011) recensie

We hebben allemaal weleens een momentje dat we het liefst onze bazen achter het behang willen plakken. Ik wel in ieder geval en naar mijn mening zou het ook niet gezond zijn als je dat gevoel nooit hebt. Maar de drie vrienden Nick (Jason Bateman), Dale (Charlie Day) en Kurt (Jason Sudeikis) gaan in de komedie Horrible Bosses wel heel erg ver om van hun werkgevers af te komen. Waar een normaal persoon ervoor kiest om een andere baan te zoeken, besluiten de drie heren om de nietsvermoedende managers uit de weg te ruimen.

Horrible Bosses is geen bloedstollende thriller hoor, maar een hele leuke komedie. In hun pogingen om de arrogante Dave Harken (Kevin Spacey), de oversekste tandarts Julia (Jennifer Aniston) en de inhalige slijmbal Bobby (Colin Farrell) te vermoorden gaat er van alles mis. De heren belanden van de ene in de andere uitzichtloze situatie en ze lopen continu het gevaar om tegen de lamp te lopen. En dat terwijl zij goede tips hebben gekregen van crimineel MF Jones (Jamie Foxx).

Hilarische fragmenten in de door Seth Gordon geregisseerde film zorgen er af en toe voor dat de tranen over de wangen rollen van het lachen. Er is ruimte voor doordachte grappen, maar de film bestaat grotendeels aan dolkomische aaneenschakelingen van beelden vol slapstick humor. Het is overduidelijk dat de accountant, de tandartsassistent en de magazijnbeheerder geen doorgewinterde moordenaars zijn. Datzelfde geldt voor MF Jones, een onbeduidende crimineel die de heren van tips voorziet, maar werkelijk geen flauw idee heeft waarover hij praat. Een leuke rol voor The Amazing Spider-Man 2-acteur Jamie Foxx.

Maar het zijn niet alleen de drie grapjassen en de onnozele crimineel die voor veel komedie zorgen, maar ook House of Cards-ster Kevin Spacey, Friends-actrice Jennifer Aniston en de veelzijdige acteur Colin Farrell zorgen voor enorm veel hilariteit. Vooral Aniston eist alle aandacht op met haar grappige vertolking van de seksverslaafde tandarts Julia. De fragmenten waarin zij alles uit de kast trekt om haar assistent Dale het bed in te krijgen, zijn geweldig om te zien. Gordon’s tweede feature film is dan ook een topper in het genre.

[usr 3.5 size=20]

2 gedachten over “Horrible Bosses (2011) recensie