Home

Home (2015) recensie

Toen ik voor het eerst de poster zag van Home, waar een paars figuurtje met een kat op zijn hoofd op staat, was ik niet direct enthousiast. Maar na het zien van de trailer veranderde dat gevoel. Ik dacht toen bij mezelf dat dit weleens een hele leuke animatiefilm uit de keuken van Dreamworks kan zijn. En nu ik de door Tim Johnson geregisseerde film heb gezien ben ik blij dat ik deze een eerlijke kans heb gegeven. Home is een hele leuke en sfeervolle animatiefilm waarin acteurs en actrices als Big Bang Theory-ster Jim Parsons, zangeres Rihanna en komiek Steve Martin de kleurrijke karakters van hun stemmetjes voorzien.

Home gaat over het buitenaardse ras Boovs dat de mensen allemaal onderbrengt in Australië en de rest van de wereld inneemt. Het is een soort van wereldverovering, maar dan op een vriendelijke manier. De drukke Boov Oh (Jim Parsons) is een beetje een vreemde eend in de bijt en hij doet er alles aan om zijn soortgenootjes uit te nodigen voor een groot feest. Maar als zijn uitnodiging onderweg is naar de duistere Gorg-leider, de aartsvijand van de Boovs, wordt hij door zijn eigen ras opgejaagd. Ze zijn het voor eens en altijd zat dat Oh altijd voor problemen zorgt.

Terwijl Oh op de vlucht slaat ontmoet hij het meisje Tip (Rihanna) en haar kat Pig. Tip is driftig op zoek naar haar moeder die door de Boovs is ontvoerd. Samen met Oh slaat ze de handen ineen om haar moeder terug te vinden, maar het dreigende gevaar van de Gorgs maakt hun missie er niet makkelijker op. Terwijl Oh er alles aan doet om een confrontatie met de Gorgs te voorkomen, gaat Tip in Australië op zoek naar haar moeder. En tijdens hun avontuur groeien zij steeds dichter naar elkaar toe en lijkt het erop dat de eerste vriendschap tussen een mens en een Boov aanstaande is.

Home bevat enorm veel humor dat grotendeels afkomstig is van het personage Oh. Het personage schiet van kleur als hij verdrietig is, liegt of bang is terwijl Jim Parsons met zijn komische talenten hem van zijn stem voorziet. Ook Steve Martin, die de stem van Captain Smek inspreekt, zorgt voor komische momenten. Bijvoorbeeld als de leider van de Boovs om zijn troostdekentje (dat niets meer dan een stuk bubbeltjesplastic is) vraagt wanneer de Aarde wordt bedreigd door de Gorgs. Rihanna doet het ook niet onaardig, maar naar mijn mening is haar bijdrage niet bijster bijzonder te noemen. Datzelfde geldt voor Jennifer Lopez die de stem van Tip’s moeder Lucy inspreekt.

Home is zo’n heerlijke feelgood animatiefilm voor het hele gezin die de kijker ruim 90 minuten lang vermaakt. De leuke personages, de mooie animaties en de flinke dosis humor zijn de belangrijkste factoren die bijdragen aan het succes van de nieuwe Dreamworks-film. Johnson, die eerder animatiefilms als Antz en Over the Hedge regisseerde, levert opnieuw goed werk af en hij heeft van Home een film gemaakt die je naar mijn mening echt gezien moet hebben als je een liefhebber bent van animatiefilms.

strong>Film beoordeling:

6 gedachten over “Home (2015) recensie

1. Had ook verwacht dat ik er van zou genieten, maar het wordt me niet te bekoren. En stem van Rihanna paste niet bij het karakter en Oh stoorde ik me ook een beetje aan.