Home Alone (1990) recensie

Home AloneNatuurlijk is het niet leuk om met Kerst alleen thuis te zitten. Zeker niet als je maar 8 jaar oud bent zoals Kevin McCallister (Macaulay Culkin) in de sfeervolle Kerstfilm Home Alone. Maar hoe heeft het toch kunnen gebeuren dat Kevin door al zijn neefjes, nichtjes, broertjes, zusjes, ooms, tantes en ouders is vergeten waardoor hij het huis met de feestdagen voor zich alleen heeft? Dat lees je in mijn recensie van de door Chris Columbus geregisseerde familiefilm.

Het begint allemaal met een onenigheid aan de keukentafel en Kevin moet voor straf naar de zolder. De volgende ochtend is iedereen in rep en roer, want de familie heeft zich verslapen terwijl het vliegtuig naar Parijs – waar ze de feestdagen doorbrengen – al over een uurtje vertrekt. In alle hectiek vergeten ze dat Kevin nog op de zolder ligt te slapen. Een paar minuten later wordt het achtjarige jongetje wakker in een verlaten huis en hij realiseert zich al snel dat hij de komende dagen het rijk voor zichzelf heeft. Een walhalla voor een knul zoals de gewiekste Kevin. Is het niet dat zijn huis het doelwit is van 2 inhalige dieven die tijdens de feestdagen hun slag willen slaan.

Joe Pesci en Daniel Stern spelen de rollen van de stompzinnige inbrekers Harry en Marv, die in de grappige Kerstfilm te maken krijgen met de achtjarige dondersteen die er alles aan doet om zijn ouderlijk huis te beschermen. En het gaat er niet bepaald zachtzinnig aan toe als de dieven proberen in te breken. Het zorgen voor hilarische momenten die vooral in het teken staan van slapstick komedie. De voor de hand liggende grappen zie je van mijlenver aankomen, maar ze zijn er niet minder grappig om. En terwijl Kevin het opneemt tegen de inmiddels getergde Harry en Marv, probeert zijn moeder Kate (Catherine O’Hara) zo snel mogelijk naar huis terug te keren om tijdens de Kerstdagen bij haar zoontje te zijn.

Ook in deze fragmenten is er ruimte voor humor. De inmiddels overleden acteur John Candy neemt in deze scènes nog een belangrijke bijrol voor zijn rekening als de Koning van de Polkamuziek die de wanhopige moeder een ritje naar huis aanbiedt. Maar de meest hilarische momenten worden toch wel door de personages van Pesci, Stern en Culkin geproduceerd die dan ook allen hun rollen zeer goed invullen. Het is vooral knap hoe de destijds jonge Macaulay Culkin de rol van Kevin prima speelt. Het succes van Home Alone – dat een sfeervolle familiefilm is die tijdens de feestdagen niet mag ontbreken – is dan ook grotendeels te danken aan het uitstekende acteerwerk en de hilarische fragmenten.

2 thoughts to “Home Alone (1990) recensie”