Hollow (2011) recensie

HollowIk geef het eerlijk toe. Found footage horrorfilms zijn mijn ‘guilty pleasures’ hoewel ik ook in staat ben om objectief te kijken naar de kwaliteit van dit soort films. Want het staat als een paal boven water dat deze films kwalitatief uiteenlopen. De eerste Paranormal Activity vind ik een geweldige film terwijl het laatste deel toch ietwat teleurstelde. Evenals het recentelijk verschenen The Gallows terwijl ik van mening ben dat The Blair Witch Project een dijk van een film is. En wat is mijn mening over het in 2011 verschenen Hollow? Dat lees je in mijn recensie.

Ja, ook Hollow is een film die je in het hokje van found footage horrorfilms mag plaatsen. De door Michael Axelgaard geregisseerde film begint met een korte introductie alvorens het bewijsmateriaal wordt afgespeeld. Het bewijsmateriaal is een tape die gevonden is op een locatie waar een naargeestige boom staat en volgens de legende schuilt het kwaad in de holle boom die door de jaren heren tientallen slachtoffers heeft gemaakt. Het zijn voornamelijk koppeltjes die het kwaad niet kunnen weerstaan en zichzelf uiteindelijk van het leven beroven door zichzelf aan de boom op te hangen.

Voor de twee koppeltjes die wij als kijker op de voet volgen wacht wellicht hetzelfde lot als zij tijdens een vakantie deze ietwat macabere locatie bezoeken. Maar de film gaat grotendeels over de onderlinge relaties, de seksuele spanningen die oplopen en vriendschappen die op het punt van breken staan als de karakters van de vier onschuldige vakantiegangers veranderen. En dat terwijl de vreemde gebeurtenissen rondom het huis waar zij verblijven toenemen en de stelletjes aangetrokken worden door de locatie van de mysterieuze boom. Zijn er misschien duistere krachten bezig of is er iets anders aan de hand?

Dit gegeven is interessant en dat zorgt ervoor dat het begin van Hollow enorm intrigerend is. Maar de opbouw duurt simpelweg te lang. Op den duur heb je als kijker echt wel in de gaten wat er speelt tussen de vier personages en hoe het weekendje weg gaat aflopen. En het wachten op die finale duurt mij iets te lang. Het acteerwerk mag dan wel op orde zijn, maar er zijn te weinig activiteiten die de kijkers op het puntje van zijn stoel houden. Schrikmomenten, vreemde schaduwen en andere paranormale zaken blijven uit en dat vind ik jammer. Zeker als men met het verhaal de suggestie wekt dat het kwaad verantwoordelijk is voor alle nare dingen die in het verleden op die locatie zijn gebeurd. Hollow is naar mijn mening dan ook een typisch gevalletje van goed verzonnen, maar matig uitgewerkt.

Score: 6,0

4 thoughts to “Hollow (2011) recensie”

1. Als Found Footage Horror jouw ding is moet je eens proberen om August Underground te gaan kijken. Bij velen onbekend maar daar zul je geen spijt van krijgen. Hij is moeilijk verkrijgbaar maar als je hem zou willen zien; ik heb hem hier thuis liggen.