Hollow Man (2000) recensie

Hollow ManWetenschapper Sebastian Caine (Kevin Bacon) en zijn collega’s krijgen de opdracht van de overheid om dieren en mensen onzichtbaar te maken. Het team van knappe koppen slaagt er al snel in om de eerste primaten weg te toveren, maar het weer zichtbaar maken van de dieren blijkt een stuk lastiger te zijn. Wanneer Sebastian de code kraakt weigert hij de resultaten aan het Pentagon te rapporteren en hij besluit om zonder toestemming over te gaan naar de volgende fase. Hij geeft zich vrijwillig op om drie dagen als de onzichtbare man door het leven te gaan om daarna weer terug te keren. Maar het team slaagt er niet in om Sebastian weer zichtbaar te maken en dat heeft voor iedereen rampzalige gevolgen…

De Science Fiction/thriller Hollow Man is een productie van de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven die zich na de hevige kritiek op Showgirls weer volledig stort op de genres waarin hij uitblinkt. Na het succes op Amerikaanse bodem met de actiefilms RoboCop, Total Recall en de veelbesproken thriller Basic Instinct, komt de filmmaker met een spannende thriller vol adembenemende visuele effecten. Het is ook niet meer dan terecht dat de film uit 2000 werd genomineerd voor een Oscar in de categorie Best Visual Effects. Helaas verzilverde men de nominatie niet, maar dat neemt niet weg dat de speciale en visuele effecten van de rolprent een lust voor het oog zijn. Maar is dat het enige pluspunt van deze fel bekritiseerde film of heeft Hollow Man meer te bieden aan het publiek?

Een film van Paul Verhoeven zorgt altijd voor controversie, want de regisseur schuwt buitensporig geweld en expliciete seksscènes niet. Goede voorbeelden zijn de Nederlandse speelfilms Keetje Tippel, Turks Fruit en Spetters die destijds voor veel opschudding zorgden. Hij zoekt ook in zijn Amerikaanse producties de grens van goede smaak op. Maar na de felle kritiek op Showgirls (waarin een aantal (te) pikante scènes de revue passeren) besluit de regisseur om een tandje terug te schakelen. Met de sciencefictionfilm Starship Troopers blijft de geboren Amsterdammer keurig binnen de lijntjes, maar in Hollow Man gaat het er weer (en als vanouds) iets ruiger aan toe.

Kevin Bacon is geknipt voor de rol van de arrogante wetenschapper Sebastian Caine die vanaf de eerste minuten al de gedoodverfde schurk is. Het kan als manco worden gezien dat zijn transformatie van excentrieke wetenschapper tot psychopaat niet als een verrassing komt, maar ik stoor mij daar niet aan. Daarnaast maken de actie en spanning een hoop goed! Josh Brolin doet het ook niet onaardig als Sebastian’s collega Matthew, maar de acteur krijgt te weinig ruimte om zichzelf in de picture te spelen. Naar mijn mening slaat Elisabeth Shue de plank compleet mis met haar slechte vertolking van wetenschapper Linda Kay.

Gelukkig is Hollow Man geen film die het moet hebben van het overtuigende acteerwerk en het briljante verhaal. Het is een heerlijke actie/thriller met een vleugje sciencefiction. Who cares dat het niet realistisch is en dat er geen bal van klopt! De film is enorm vermakelijk en scoort op veel facetten een dikke voldoende. Vooral op het gebied van visuele effecten blinkt men uit hoewel ik ook Kevin Bacon een dikke pluim geef voor een uitstekende vertolking van het demonische karakter. Paul Verhoeven levert wederom prima werk af door een film te creëren die makkelijk wegkijkt, van begin tot eind vermaakt en de saaie winteravond prima opvult.