Hercules (2014) DVD recensie

Professioneel worstelaar Dwayne Johnson was in de afgelopen jaren te zien in verschillende actiefilms en het moge duidelijk zijn dat de spierbundel thuishoort in het genre. Dit jaar werd The Rock gestrikt om de titelrol te spelen in de actiefilm Hercules van regisseur Brett Ratner en hij doet het niet onaardig als de halfgod die in dit spektakel in opdracht van Lord Cotys (John Hurt) de strijd aangaat met het krachtige leger van de krijgsheer Rhesus (Tobias Santelmann).

De reputatie van Hercules is welbekend bij het Griekse volk, maar de sterke verhalen over zijn oorlogsverleden zijn zwaar overdreven. In werkelijkheid is hij niets meer dan een huurling die samen met zijn kameraden de vieze klusjes van hoge heren opknapt. Zijn lust naar goudstukken zorgt ervoor dat hij elke opdracht aangrijpt en dat levert spectaculaire veldslagen en visueel spektakel op. Daarnaast wordt de bombastische actie op een goede manier gecombineerd met enorm veel humor en dat maakt Hercules een plezierige en luchtige film om naar te kijken.

In een film als deze ligt de focus veel minder op het acteerwerk hoewel Ian McShane en Aksel Hennie een belangrijk aandeel hebben in het op komische wijze entertainen van de kijker. Ik was zelf iets minder te spreken over het acteerwerk van routinier John Hurt dat vaak te geforceerd overkomt. Misschien nam de Brit zichzelf iets te serieus in zijn rol als Cotys. Maar zoals gezegd is het acteerwerk ook niet van belang om een film als Hercules te laten slagen. Het gaat om het spektakel en dat is dan ook op orde in de door Ratner geregisseerde film.

De special effects zien er goed uit evenals de computeranimaties die in overvloed aanwezig zijn. Bloederige scènes zijn tot mijn verbazing geweerd, maar ik snap die keuze van de studio wel. De film is nu toegankelijk voor een breed en jong publiek tot groot genoegen van de jonge fans van Dwayne “The Rock” Johnson die hun held in actie kunnen zien. Toch heb ik wel een puntje van kritiek, want het flinterdunne verhaaltje heeft weinig te maken met de legende rondom de halfgod en ik had er toch wel stiekem op gehoopt dat men hier iets meer focus op zou hebben. Desalniettemin neem ik dat minpuntje graag voor lief, omdat ik mij van het begin tot het einde heb vermaakt met deze amusante popcornfilm.

Hercules is vanaf nu verkrijgbaar op DVD, Blu-ray Disc en 3D Blu-ray Disc op de markt en ik mocht de DVD configuratie beoordelen. De kwaliteit van zowel het beeld als het geluid is goed te noemen terwijl het schijfje is opgevuld met interessant bonusmateriaal, zoals audiocommentaar, interviews met Ratner en Johnson en documentaires over de special effects en de personages.

Met dank aan Paramount Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

0 thoughts to “Hercules (2014) DVD recensie”