Her (2013) recensie

HerKunnen mensen wel zonder machines leven? Ik vraag mij af hoe de wereld eruit zou zien als er geen technologie meer aanwezig is. Laptops die plaatsmaken voor pen en papier en de mobiele telefoon (tegenwoordig niets minder dan draagbare computers) die uit het straatbeeld verdwijnt. In de fascinerende dramafilm Her toont regisseur Spike Jonze hoe afhankelijk de mens kan zijn en eigenlijk is van de technologie. De drang om tientallen keren per dag je e-mail te checken, foto’s van je Internetvrienden te bekijken of je gemoedstoestand te delen op social media. Het is iets wat veel mensen doen.

De technologie in Her is al wel iets verder dan dat de consument nu tot haar beschikking heeft, maar vergis je niet. Veel van de apparaten die je ziet zijn al in ontwikkeling. En je kunt al apparaten bedienen met je stem of met een handgebaar. Dat maakt de film enorm realistisch ondanks dat het verhaal zich in de nabije toekomst afspeelt. De film gaat over schrijver Theodore (Joaquin Phoenix) die na een moeizame breuk en met een gebrek aan sociale vaardigheden zoekt naar affectie, maar er niet in slaagt om een relatie met een persoon te onderhouden. En dan ontmoet hij Samantha (Scarlett Johansson).

Samantha is een besturingssysteem met een kunstmatige intelligentie. Ze denkt en reageert als een persoon en al gauw krijgen Theodore en zijn nieuwste aanwinst een band. Een band die uitgroeit in vriendschap en zelfs in meer als Samantha in haar contact met haar gebruiker de menselijke emoties leert kennen. Een liefdesrelatie is dan ook onvermijdelijk. Theodore en Samantha groeien steeds dichter naar elkaar toe terwijl de mensen in zijn directe omgeving afkeurend en misschien wel met een klein beetje jaloezie kennisnemen van zijn intieme relatie met een machine.

Is het ondenkbaar? Ik denk wel dat Jonze zijn fantasie de vrije loop heeft gelaten en dat supercomputers, zoals Samantha, in de komende decennia nog geen weg hebben gevonden naar de huiskamers van de consumenten. Maar realistisch gezien hebben wij als gebruikers een relatie met onze apparaten. Hoe vaak kijken checken wij onze mobiele telefoon voor nieuwe berichtjes en de treinreis brengen we het liefst door met oordopjes in en kijkend naar het beeldscherm van de tablet. Ik vind het wel iets waar wij als mensen bij stil mogen staan, want apparaten zijn zeker een belangrijk onderdeel in ons leven evenals de sociale contacten en relaties die wij onderhouden.

Maar Her is niet alleen maar een film met een boodschap, want het is ook een enorm fascinerende film over een man die simpelweg verliefd wordt op de charmante stem van zijn computersysteem. Het is te danken aan het puike acteerwerk van Joaquin Phoenix en Scarlett Johansson dat de film slaagt als een romantische dramafilm. En dat terwijl Johansson geen seconde in beeld komt, maar alleen in de film te horen is. Er is overduidelijk chemie tussen de personages aanwezig en ik noem dat bijzonder. Ik heb dan ook een volle twee uur genoten van deze film die meer dan voldoet aan de hoge verwachtingen die ik had en bij mij in de boeken gaat als een topper in het genre.

4

Steun Filmliefhebber.com

Wil jij weten hoe jij Filmliefhebber.com kunt steunen? Klik hier voor meer informatie.