Heat (1995) recensie

Liefhebbers van sterke misdaadfilms en thrillers konden in 1995 hun hart ophalen toen Heat werd uitgebracht. In de door Michael Mann geregisseerde film zien we hoe de doortastende politieagent Vincent Hanna de jacht opent op topcrimineel Neil McCauley en zijn team van ervaren overvallers. De mix van het goed uitgewerkte verhaal, het zeer overtuigende acteerwerk en de bombastische actiescènes, maken Heat één van de betere misdaadfilms uit jaren negentig.

Al Pacino heeft in zijn carrière veelvuldig bewezen dat hij een verdienstelijke acteur is. Na zeer goede rollen in The Godfather Part II, Scarface en Scent of a Woman, levert de acteur opnieuw een memorabele performance af in Heat. Vol overtuiging en met passie speelt hij de rol van de explosieve moordrechercheur Vincent Hanna. Maar dat is eveneens te zeggen over de rol die zijn tegenspeler Robert De Niro vertolkt. De Taxi Driver-acteur speelt de rol van topcrimineel Neil McCauley uitstekend en het is dan ook een rol die hem op het lijf is geschreven.

Maar het spel van deze twee heren is niet de enige factor die voor het succes zorgt. Ook acteurs en actrices die een bijrol vertolken zijn van waarde voor de bijna drie uur durende prent. Acteurs en actrices zoals Val Kilmer, Amy Brenneman, Ashley Judd, William Fichtner en Tom Sizemore vullen de topcast uitstekend aan. Het feit dat de op waarheid gebaseerde film grotendeels op bestaande locaties is opgenomen komt het realisme van Mann’s creatie alleen maar ten goede.

Heat is misschien wel het meesterwerk van deze regisseur die in de jaren tachtig L.A. Takedown regisseerde. Hij gebruikte het scenario van deze televisiefilm als basis voor Heat die door het spel van de topcast en het toereikende budget vele malen beter is dan het origineel. Mann neemt de tijd om het verhaal goed te vertellen en hij spendeert tijd aan de details. Daarnaast bevat deze film enorm veel actie en spanning dat voor veel kijkplezier zorgt. Grof geweld en bloedige fragmenten worden niet geschuwd hoewel deze tactvol en realistisch in beeld worden gebracht. De kers op de taart is de mooie en bijpassende soundtrack van Elliot Goldenthal en Moby die de drukkende sfeer van deze puike misdaadfilm versterkt.

Score: 9,0

Heat

Volg Filmliefhebber.com op social media