Harry Brown (2009) recensie

Harry BrownHarry Brown (Michael Caine) is een bejaarde man die in een bouwvallig appartementencomplex woont en hij wordt dagelijks geconfronteerd met het aanhoudende geweld en de drugshandel in zijn buurt. Wanneer op een avond zijn goede vriend Leonard (David Bradley) wordt vermoord door de probleemjongeren, knapt er iets in Harry. Hij is vastbesloten om de orde in de buurt te herstellen, maar dan wel op zijn eigen manier.

Routinier Michael Caine speelt met volle overtuiging de titelrol in Harry Brown. Het is fantastisch om te zien hoe hij naarmate het verhaal vordert transformeert van een rustig en krakkemikkig opaatje in een wraakzuchtige killer. Caine accepteerde de rol in de door Daniel Barber geregisseerde misdaadfilm, omdat hij enkele overeenkomsten zag tussen hem en het personage. De acteur is namelijk ook een ex-militair en hij woonde in dezelfde Engelse wijk als Harry Brown.

Het verhaal is vanaf het eerste moment enorm interessant, maar een groot gemis is de spanning die niet goed wordt opgebouwd en nauwelijks voelbaar is. Dat de film dan ook uitmondt in een aaneenschakeling van beelden van extreem geweld en rellen tussen de drugsdealers en de politie, komt dan ook als een donderslag bij heldere hemel. Het voegt verder ook niets toe aan het verhaal dat naar mijn mening draait om Harry en zijn afkeer tegen de misdadigers die de sfeer in zijn geliefde wijk verpesten.

Het idee achter Harry Brown is dik in orde hoewel de uitwerking hiervan veel beter had gekund. De film is soms ook enorm rommelig door de verschillende oninteressante verhaallijnen die langs elkaar heen lopen terwijl het verhaal rondom Harry’s wraakacties steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. Niettemin is deze film absoluut de moeite waard en dat is grotendeels te danken aan het puike acteerwerk van Caine. Hij speelt de rol van de anti-held enorm goed en alleen al met zijn blik in zijn ogen weet hij de kijker de stuipen op het lijf te jagen. Dat is voor mij dan ook een goede reden om de film toch een voldoende op het rapport te gunnen.