Harold & Kumar go to White Castle

Harold & Kumar Go to White Castle (2004) recensie

Scenarioschrijvers John Hurwitz en Hayden Schlossberg begonnen hun carrière met het scenario voor een van de leukste komedies die ik ooit heb gezien; Harold & Kumar Go to White Castle. In deze onzinnige komedie gaan ze geen cliché uit de weg en overmatig drugsgebruik wordt eerder aangeprezen dan afgekeurd evenals dat werkelijk alles geoorloofd is om een klef broodje hamburger te verorberen. Aan regisseur Danny Leiner de pittige klus om daar een hilarische film van te maken en of dat is gelukt lees je in mijn recensie.

Laat ik vooropstellen dat Harold & Kumar Go to White Castle niet de boeken in gaat als een meesterwerk, maar wat is dit toch een heerlijke en hilarische komedie. Bij het kijken rollen de tranen werkelijk over mijn wangen van het lachen. Het begint allemaal met Harold (Johnny Cho) en Kumar (Kal Penn), twee vrienden die na een blowtje een gigantische vreetkick krijgen en smachten naar de burgers van het fastfoodrestaurant White Castle. Maar zij komen al snel tot de ontdekking dat er geen White Castle meer in de buurt te vinden is. Daarom ondernemen zij, stoned en al, een onvoorstelbare reis naar de andere kant van de stad en ze belanden werkelijk in de meest bizarre en uitzichtloze situaties.

Een korte rit door het bos op de rug van een luipaard, het paragliden van een bergje en een uurtje doorbrengen in de cel van het lokale politiebureau waar een racistische sheriff de scepter zwaait, behoren allemaal tot de avonturen die Harold en Kumar ondernemen. Of liever gezegd proberen te overleven! Het leveren hilarische fragmenten op terwijl de twee heren alsmaar dichterbij hun doel komen en kunnen genieten van een overheerlijke burger, Franse frietjes en een gigantische beker frisdrank. En dit zijn ook slechts enkele voorbeelden van de situaties waarin ze belanden. Want ook Neil Patrick Harris, die met zijn rol in deze film een comeback maakt, laat nog even zijn gezicht zien als een onder invloed en opgewonden voorbijganger die een stukje meerijdt met Harold en Kumar. En om over die krankzinnige wasbeer maar te zwijgen. Ga dat maar zelf zien!

Het komt hierop neer. Harold & Kumar Go to White Castle is een film die je zeker niet te serieus moet nemen en wellicht is deze het leukst als je een paar biertjes op hebt. Ik heb in ieder geval in een deuk gelegen van het lachen en ik vind het dan ook oprecht een van de leukste komedies die er ooit is gemaakt! Ik kan alleen maar zeggen; ervaar het zelf!

Een gedachte over “Harold & Kumar Go to White Castle (2004) recensie