Hansel & Gretel Witch Hunters

Hansel & Gretel: Witch Hunters (2013) recensie

Na een ongelukkige ontmoeting met een heks groeien Hansel (Jeremy Renner) en Gretel (Gemma Arterton) op met een enorme afkeer tegen de bovennatuurlijke wezens die overal angst en terreur zaaien. Als volwassenen besluiten zij om hun leven te wijden aan het opsporen en het vernietigen van kwaadaardige heksen en in hun speurtocht naar deze wezens gaat het er soms ruig aan toe. Maar Hansel en Gretel zijn niet te stoppen en zij rusten niet voordat zij in hun missie zijn geslaagd.

Het is niet bijzonder te noemen dat klassieke sprookjes als inspiratie dienen om een potentiële blockbuster uit de grond te stampen. Snow White and the Huntsman was daar vorig jaar een goed voorbeeld van en ook het succes bleef niet uit. Dit jaar is het sprookje over Hans en Grietje aan de beurt en wie kent deze niet? Twee kinderen worden in het bos verleid door een huisje van snoep, maar in dat huisje woont een kwaadaardige heks die de nietsvermoedende kinderen wilt opeten. Maar Hans en Grietje weten de heks te vermoorden en uit hun benarde situatie te ontsnappen.

De film van regisseur Tommy Wirkola gaat verder waar het sprookje eindigt. Hans en Grietje zijn volwassen en tot aan de tand bewapend met zwaar geschut om de heksen in het landschap voor eens en altijd het zwijgen op te leggen. En tijdens hun zoektocht naar deze wezens gaat het er vaak ruig aan toe. Dat Hansel & Gretel: Witch Hunters geen kinderfilm is moge duidelijk zijn. Buitensporig geweld en bloedvergieten wordt evenals functioneel naakt en grof taalgebruik niet geschuwd door de ietwat onervaren regisseur.

Jeremy Renner en Gemma Arterton spelen de hoofdrollen en dat doen zij prima. De klik tussen de twee sterren is duidelijk en als het moordende duo Hansel & Gretel komen zij goed uit de verf. Maar het succes van deze heerlijke no-brainer is te danken aan de bombastische actie, bloedfonteinen en afgehakte ledematen die expliciet in beeld komen en de verbluffende special effects. Naast al dat geweld is er ook ruimte voor romantiek en humor en dat zorgt soms voor een aangename pauze. Hansel & Gretel: Witch Hunters is niet de meest intelligente film, maar wel eentje die van het begin tot het einde vermaakt.