Hannibal

Hannibal (2001) recensie

Na de ijzersterke en griezelige thriller The Silence of the Lambs kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Ruim 8 jaar na de première van de door Jonathan Demme geregisseerde film verscheen het tweede boek over de krankzinnige psychiater Dr. Hannibal Lecter dat in 2001 werd verfilmd. Nadat Jonathan Demme de productie verliet kreeg Alien-regisseur Ridley Scott de haast oneerbiedige taak om de geprezen film uit 1991 een waardig vervolg te geven. En door de afwezigheid van hoofdrolspeelster Jodie Foster was men sceptisch over het bestaansrecht van het vervolg dat de titel Hannibal draagt.

Gelukkig is Anthony Hopkins wel weer van de partij en hij speelde 10 jaar eerder de rol van Hannibal The Cannibal fenomenaal. In Hannibal doet hij het opnieuw briljant als de voortvluchtige seriemoordenaar die is neergestreken in Venetië en opnieuw het doelwit wordt van FBI-agent Clarice Starling als zij na een geflopte arrestatie de kans krijgt om zich te revancheren door de huidige verblijfplaats van Hannibal te achterhalen. En terwijl Starling de aanwijzingen nauwlettend volgt, wordt Hannibal het doelwit van één van zijn slachtoffers die een aanval van de psychopaat wist te overleven.

De excentrieke miljonair Mason Verger is ernstig misvormd door de werkwijze van Hannibal en hij verzamelt al jaren artikelen en objecten die met de seriemoordenaar in verband staan. Het is een obsessie en hij zint op wraak. Hij doet er dan ook alles aan om Hannibal te vinden, maar de ingenieuze psychiater laat zich niet zomaar in het nauw drijven met alle gevolgen van dien. De rol van de zelfingenomen Verger wordt voortreffelijk gespeeld door Gary Oldman die tot onherkenbaar werd geschminkt als Lecter’s ernstig verminkte slachtoffer.

Naast het meer dan goede acteerwerk van Hopkins en Oldman speelt Julianne Moore de rol van Clarice Starling en het is simpelweg even wennen om een andere actrice deze rol te zien spelen. Moore doet het zeker niet onaardig, maar zij heeft wel een groot aandeel in het feit dat Hannibal het niveau van The Silence of the Lambs niet weet te evenaren. Het is niet dat zij in haar rol als de inmiddels uitgerangeerde FBI-agente niet weet te overtuigen, maar ik mis simpelweg de chemie tussen haar en Hopkins. Dat maakt de film een stuk minder indrukwekkender dan zijn voorganger.

Desalniettemin is Hannibal een vermakelijke thriller. Het verhaal steekt opnieuw goed in elkaar en Sir Anthony Hopkins gaat weer helemaal op in zijn personage waar hij zo immens populair mee is geworden. De daden van Lecter zijn opnieuw afgrijselijk te noemen en de Gladiator-regisseur laat het dan ook niet om de kijker op een aantal gruwelijke en expliciete scènes te trakteren. Dan mag het jammer zijn dat Ridley Scott niet in de buurt komt van de film van zijn collega Jonathan Demme, maar dat is dan nog geen reden om Hannibal geen ruime voldoende op het rapport te schenken.

[usr 3.5 size=20]

0 gedachten over “Hannibal (2001) recensie

1. Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze film heb gezien. Hoewel ik Moore een goede actrice vind, had ik nooit het gevoel dat ik echt naar Clarice aan het kijken was. Verder staat alleen het laatste stuk met Ray Liotta me echt bij :p