Guardians of the Galaxy

Guardians of the Galaxy (2014) recensie

Ik wist niet wat ik van Guardians of the Galaxy moest verwachten en ik was ook onbekend met de stripboekpersonages die in de nieuwste film uit het Marvel Cinematic Universe een hoofdrol spelen. Maar de trailer beloofde in ieder geval een visueel spektakel en ik werd als liefhebber van de Marvel-films die tot op heden zijn verschenen toch enorm nieuwsgierig naar de door James Gunn geregisseerde actiefilm. Dus op naar de Pathé ArenA die de film sinds afgelopen donderdag in IMAX draait.

De film gaat over vijf buitengewone karakters die na hun misdaden worden vastgezet door de intergalactische politie, maar als er gevaar dreigt worden de menselijke outlaw Star-Lord, de sexy en dodelijke Gamora, de oersterke Drax en de premiejagers Groot en Rocket ingeschakeld om de meedogenloze vijand Ronan tot een halt toe te roepen. Het gezelschap gaat met een arsenaal aan wapens, een behoorlijke portie lef en een cassettebandje vol met hits uit de jaren zeventig en tachtig het avontuur tegemoet.

Chris Pratt heeft nog niet eerder de hoofdrol gespeeld in een miljoenenproductie als deze, maar de acteur doet het goed als de menselijke outlaw Peter Quill a.k.a. Star-Lord. Hij is grappig, maar ook enorm succesvol in het vergaren van zeldzame objecten en zijn tegenstanders uit de weg te ruimen. Dat brengt hem uiteindelijk in de problemen als de sexy, maar dodelijke Gamora de opdracht krijgt om een bijzonder artefact dat hij heeft gevonden te bemachtigen. De rol van het groene buitenaardse wezen wordt prima gespeeld door Zoë Saldana, die na haar optredens in Star Trek en diens vervolg opnieuw in een kaskraker te zien is. Daarnaast zijn het de gedigitaliseerde personages Rocket en Groot die voor enorm veel humor en kijkplezier zorgen. Bradley Cooper en Vin Diesel verzorgen de stemmen van deze gevatte wasbeer en de brommende boomstam die samen met Star-Lord, Gamora en Drax het team vormen dat de strijd aangaat met Ronan en diens onderdanen.

Het verhaal is eenvoudig, maar onderhoudend genoeg om de kijker te blijven boeien. Het is dan ook te danken aan de bombastische actie en de hilarische fragmenten dat Guardians of the Galaxy een heerlijke film is geworden. Er is nooit een saai moment aanwezig en ook de special effects zien er fantastisch uit. Daarnaast zijn de computeranimaties van verbluffende kwaliteit. De gedigitaliseerde personages zien er geloofwaardig uit terwijl de settings waar het avontuur zich afspeelt met de grootste zorgvuldigheid zijn gecreëerd. James Gunn verdient dan ook terecht alle lof voor zijn creatie ondanks dat de filmmaker nog niet een hele indrukwekkende palmares vol blockbusters op zijn naam heeft staan.

Marvel is de afgelopen jaren goed bezig en lucratieve producties zoals Iron Man, X-Men en The Avengers zorgen voor een goedgevulde bankrekening. Die maakt de wegen dan ook vrij voor films zoals Guardians of the Galaxy. Het is immers niet de meest bekende comic die door de uitgever van stripboeken werd gemaakt, maar men neemt graag een risicootje om deze zijn eigen film te gunnen. Gelukkig maar, want deze film overtreft alle verwachtingen. De perfecte balans tussen de actie en de humor, de weergaloze visuele effecten en het puike acteerwerk zorgen ervoor dat Marvel dit jaar zijn tweede topper in het genre mag noteren. Na de sterke sequel op Captain America heeft de studio opnieuw goud in handen en het is dan ook niet vreemd dat het tweede deel, dat ook door James Gunn geregisseerd gaat worden, in aantocht is. Naar mijn mening is deze meer dan welkom!

[usr 4.5 size=20]

11 thoughts to “Guardians of the Galaxy (2014) recensie”

1. Ben er gisteren ook naar toe geweest en een erg vermakelijke film. Ging zonder verwachtingen (geen trailer gezien), maar wist dat omdat het een Marvel film is het waarschijnlijk wel goed zou zitten en dat was zeker zo.

2. Gisteren ook gezien en heb me erg vermaakt met de film. Leuke actie en humor, perfecte popcornfilm. Marvel is goed bezig en zo langzamerhand kan je blind naar hun films gaan omdat de kwaliteit hoog is,