Greedy

Greedy (1994) recensie

We hebben allemaal geld nodig en wie droomt er nu niet van een goedgevulde bankrekening, een landhuis met bedienden en een Ferrari voor de deur? En wat heb je er allemaal voor over om die droom te verwezenlijken? De familie McTeague gaat in de film Greedy in ieder geval heel ver om het fortuin van hun Uncle Joe in handen te krijgen. Het ene na het andere familielid probeert het hart van de op leeftijd geraakte zakenman te veroveren, maar uiteindelijk blijkt er slechts één in staat te zijn om bij Uncle Joe een wit voetje te halen.

Zoals elk jaar komen de neefjes en nichtjes en hun kinderen bij elkaar om de verjaardag van Uncle Joe te vieren en elk jaar proberen de familieleden elkaar de loef af te steken door sappige verhalen over vermeende affaires, drankproblemen en werkeloosheid te vertellen. Na talrijke pogingen om bij Uncle Joe in de gratie te vallen , ontdekken de hebzuchtige familieleden dat hun oom al een aantal weken samenwoont met een aantrekkelijke blondine. Joe’s kalverliefde voor de Britse Molly laat de alarmbellen rinkelen en de familieleden vinden het tijd om in te grijpen.

Daarom schakelen zij de hulp in van hun neefje Danny, die vroeger het lievelingetje was van Joe. Door het herenigen van de twee familieleden hopen zij dat de stinkend rijke zakenman zijn vermogen nalaat aan zijn familie. Hoewel Danny niet uit is op het fortuin van zijn oom, wordt hij tegen beter weten in meegesleurd in de hevige strijd om de miljoenen dollars die op de bankrekening staan. De spanningen lopen hoog op en alle pogingen van de hebberige geldwolven worden steeds wanhopiger. Maar alle pogingen blijken tevergeefs als Joe met een leuke verrassing op de proppen komt.

De door Jonathan Lynn geregisseerde film is een leuke komedie die van het begin tot het einde vermaakt. Hoofdrolspelers Kirk Douglas en Michael J. Fox spelen de rollen van de gierige Uncle Joe en lievelingsneefje Danny voortreffelijk terwijl acteurs zoals Phil Hartman, Nancy Travis en Olivia d’Abo op uitstekende wijze de bijrollen van Joe’s inhalige neef Frank, Danny’s rationele vriendin Robin en Joe’s sexy verpleegster Molly vertolken. Greedy is een heerlijke zaterdagochtend film. Je hoeft er niet veel bij na te denken, de grappige scènes zorgen voor een glimlach op het gezicht en het happy end zorgt voor een fijn gevoel.