Gotham - Seizoen 1

Gotham – Seizoen 1 (2014) Blu-ray Disc recensie

Als liefhebber van de Batman-films was ik vanaf het eerste moment al nieuwsgierig naar Gotham. Een televisieserie gebaseerd op de personages uit de succesvolle stripboeken van DC Comics. In de eerder verschenen films over de gemaskerde burgerwacht, kwam zijn verleden en dat van de fictieve wereldstad en zijn inwoners beperkt aan bod. En in de door Bruno Heller bedachte serie gaan de makers terug naar het begin, ver voordat multimiljardair Bruce Wayne zijn kostuum aantrok om als Batman het gespuis en de misdaad in Gotham City tot een halt toe te roepen.

Ben McKenzie speelt de hoofdrol als rechercheur Jim Gordon en ik was in het begin niet overtuigd van zijn acteerwerk. Maar na een aantal afleveringen is het overduidelijk dat de The O.C.-acteur zich steeds comfortabeler voelt als de jonge politieman die samen met zijn nieuwe partner Harvey Bullock de leiding krijgt over het onderzoek van de moord op Martha en Thomas Wayne. De jacht op de moordenaar van het elitaire echtpaar leidt Gordon en Bullock naar de complotten en corruptie in hun geliefde stad waar niet alleen de maffiabazen Salvatore Maroni (David Zayas) en Carmine Falcone (John Doman) zich schuldig aan maken, maar ook hoge functionarissen binnen het politiekorps en het stadhuis.

Donal Logue komt als de doorgewinterde moordrechercheur Bullock uitstekend uit de verf evenals Cory Michael Smith die de rol van de excentrieke en raadselachtige patholoog-anatoom Edward Nygma goed invult. Nygma helpt Bullock en Gordon om de lastigste zaken op te lossen terwijl hij door zijn collega’s veelal wordt beschreven als een vreemde man. En wie een beetje kennis heeft van het Batman-universum weet wel wat de rol van Nygma uiteindelijk gaat worden. Maar zo zijn er veel meer introducties van bekende personages, zoals Selina Kyle (Camren Bicondova), Harvey Dent (Nicholas D’Agosto), Ivy Pepper (Clare Foley) en Jonathan Crane (Charlie Tahan). Deze zullen allemaal op een later tijdstip een rol van betekenis hebben in het gevallen Gotham waar Batman orde op zaken probeert te stellen.

En natuurlijk is er in het eerste seizoen ook een rol weggelegd voor de jonge Bruce Wayne die als tiener de ware toedracht achter de dood van zijn ouders probeert te achterhalen. Deze rol wordt goed ingevuld door David Mazouz terwijl Event Horizon-acteur Sean Pertwee de rol van zijn butler Alfred prima speelt. Het is overduidelijk dat hen aanwezigheid in het 22 afleveringen tellende eerste seizoen van Gotham hint naar de toekomstige ontwikkelingen van de serie waarin er een moment aanbreekt dat de jonge erfgenaam van Wayne Enterprises met zijn detective skills en een arsenaal een vernuftige gadgets de criminaliteit in Gotham City te lijf gaat. Maar dat moment duurt nog heel lang.

Het eerste seizoen draait vooral om het begin van het naargeestige en grauwe Gotham zoals de kijker dat wellicht kent uit de Batman-films en de comics. De heersende strijd tussen de families Maroni en Falcone gaat onverbiddelijk door terwijl onderbaas Fish Mooney en diens strijdlustige werknemer Penguin snode plannen smeden om de macht in Gotham City te grijpen. De rol van de meedogenloze onderbaas wordt formidabel gespeeld door Jada Pinkett Smith die haar hand er niet voor omdraait om een kwaadaardige ijskoningin te spelen, maar het is vooral Robin Lord Taylor die een memorabele rol speelt als Oswald “Penguin” Cobblepot. Het is ook haast de enige bekende schurk die in het eerste seizoen van Gotham een hoofdrol opeist.

Gotham is een serie die geen moment verveelt. In de afleveringen van ongeveer 43 minuten is er ruimte voor actie, spanning en drama. Door het overtuigende acteerwerk van de uiteenlopende acteurs en actrices, het goed uitgewerkte verhaal en de sprekende decors, weet men een pakkende serie te maken die niet alleen de fans van Batman, maar ook de liefhebber van spannende misdaadseries weet te vermaken. Gotham is dan ook meer een kwalitatief goede politieserie dan een superheldenverhaal en dat is juist iets dat mij enorm aanspreekt. Eindelijk krijgt de fan meer grip op het verhaal dat zich voor Batman heeft afgespeeld.

Het complete eerste seizoen van Gotham is vanaf 2 september verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc en ik mocht met dank aan Warner Bros. Home Entertainment de serie op Blu-ray Disc bekijken. En ik ben enorm onder de indruk van de uitmuntende beeldkwaliteit. Het beeld staat in het formaat 1.85:1 1080p op de 4 schijfjes en het is haarscherp en vrij van ruis of andere storende factoren. De DTS-HD MA soundtrack die aanwezig is klinkt subliem en er is een goede balans tussen de hoge en de lage tonen. Hierdoor overheerst de bombastische soundtrack van Gotham niet en alle dialogen zijn prima te verstaan. De consument krijgt bij aanschaf van de Blu-ray Disc ook waar voor hun geld, want de schijfjes staan vol met interessante extra’s. Hieronder verwijderde scènes die op iedere disc zijn terug te vinden terwijl de vierde schijf vol staat met interessante specials en documentaires, zoals Gotham Invented, Gotham: Designing the Fiction, The Game of Cobblepot en Gotham: The Legend Reborn. Daarnaast is er ook ruimte voor een gag reel waarin een aantal bloopers worden getoond, character profiles om meer inzichten te krijgen in de uiteenlopende personages uit het eerste seizoen van Gotham en een terugblik op de Comic Con 2014 presentatie waarbij DC Comics de series Gotham, The Flash, Constantine en Arrow aankondigde. Om het feest compleet te maken wordt de Blu-ray box uitgebracht met een stijlvolle kartonnen slipcase. Kortom, een zeer mooie uitvoering van een tot nu toe geweldige serie.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 gedachten over “Gotham – Seizoen 1 (2014) Blu-ray Disc recensie

1. Voor fans van comic books is er op het moment meer dan genoeg om te genieten. Heb deze serie niet gezien (en ben ook niet echt van plan ‘m te gaan kijken), maar fijn om te horen dat je ‘m leuk vond.

2. Vroeg me al af of dit wat was. Nooit de drang gevoeld om hem daadwerkelijk een kans te geven want er is momenteel A) een overkill aan series en B) een overkill aan superhelden films en series. Maar ik geef deze nog wel een kans… ooit.