GoldenEye

GoldenEye (1995) recensie

GoldenEye was de eerste James Bond-film die ik zag en de vermakelijke actie/thriller van regisseur Martin Campbell zorgde ervoor dat ik nieuwsgierig werd naar de overige films over het door Ian Fleming bedachte personage. Ook de vervolgdelen Tomorrow Never Dies, The World is Not Enough en Die Another Day, waarin Pierce Brosnan eveneens op overtuigende wijze de rol als de decadente geheime agent speelt, heb ik met veel plezier gekeken.

De film start in Rusland waar 007 en zijn kameraad 006 op een missie zijn, maar helaas loopt deze slecht af voor de Britse spionnen. Terwijl Alec (Sean Bean) het slachtoffer wordt van de sadistische Ourumov (Gottfried John) weet Bond op spectaculaire wijze te ontsnappen. Bijna twintig jaar later komt de Mi6-agent opnieuw in aanraking met Ourumuv die inmiddels gepromoveerd is tot generaal, maar zijn machtspositie misbruikt om het geheime wapen GoldenEye te stelen.

De GoldenEye is een nucleaire wapen dat door een explosie in de atmosfeer alle elektronica in het gebied van het doelwit uitschakelt. Ourumuv handelt in naam van het Janus-syndicaat dat het wapen wilt inzetten tegen het westen, maar als het aan James Bond ligt steekt hij daar een stokje voor. Samen met de aantrekkelijke Russische programmeerster Natalya (Izabella Scorupco) opent hij de jacht op Ourumuv en de leider van de groepering. Maar in deze spannende klopjacht ontdekt Bond een afschuwelijke waarheid die hem herenigt met een oude bekende uit het verleden.

Na Timothy Dalton mocht Pierce Brosnan in de huid kruipen van de Britse spion en hij doet het naar mijn mening fantastisch. GoldenEye heeft veel overeenkomsten met de klassieke Bond-films, maar er is ook ruimte om te vernieuwen. Judi Dench wordt geïntroduceerd als M terwijl de decadente geheime agent zijn Aston Martin DB5 inruilt voor een moderne BMW. Uiteraard is dit voertuig uitgebreid met de nieuwste snufjes van de Q-branche. Maar de gevatte opmerkingen en de seksuele avonturen met beeldschone vrouwen ontbreken evenals een aantal komische fragmenten natuurlijk niet.

GoldenEye is een verfrissende Bond-film, maar het zijn slechts subtiele wijzigingen die deze film iets anders maakt dan zijn klassieke voorgangers. De film zit vol actie en spanning, maar er is ook ruimte voor een goed verhaal en karakterontwikkelingen. Zelfs belangrijke bijrollen, zoals van de Nederlandse actrice Famke Janssen die op een zeer overtuigende wijze de rol van schurk Xenia Onatopp speelt, worden goed uitgewerkt en de acteurs en actrices krijgen voldoende schermtijd om hun personages te laten gelden. Ik ben van mening dat GoldenEye een zeer goede Bond-film is die je moet hebben gezien als je de verhalen over de charmante Brit een warm hart toedraagt.

[usr 3.5 size=20]